• Brev till regionpolischef och regeringen

Begäran om ökad polisiär närvaro i Upplands-Bro

Samtliga partier i Upplands-Bro kommunfullmäktige påkallar att ni skyndsamt tillser att polisen får den bemanning, organisation och styrning som krävs för att polisen fullgott ska klara uppdragen och för att stärka tryggheten i Upplands-Bro.

Polisen benämner centrala Bro som ett av de utpekade utsatta områdena i Sverige, där kriminella har en stor påverkan på lokalsamhället. Polischefen i Järfälla/Upplands-Bro beskriver i SvD att resurserna inte räcker till för att motverka brottsligheten och skapa trygghet i centrala Bro.

Den bristande polisiära närvaron leder till stor oro och personliga lidanden. Den drabbar de som bor, vistas och arbetar i centrala Bro samt lokalt företagande.

Den rådande otryggheten och polisens bristande resurser har gjort att kommunen ser sig tvingade att upphandla utökade väktartjänster samt  ordningsvakter och ansöker om tillstånd för dessa.

Kostnaden för polisen betalas genom statlig skatt. När Upplands-Bro kommun tvingas  utöka väktartjänster och ta in  ordningsvakter, för att fylla den del av tomrummet som finns på grund av den låga polisnärvaron i kommunen, belastar kostnaden kommunen. Den kostnaden belastar de boende i Upplands-Bro via kommunalskatten. Att både behöva betala för polisen via statlig skatt och för ordningsvakter via kommunal skatt innebär att boende i Upplands-Bro i praktiken dubbelbeskattas, vilket är orimligt.

Polisen måste få den bemanning, organisation och styrning som krävs för att de ska klara sina uppdrag i Upplands-Bro.

Vi påkallar att ni skyndsamt ökar den polisiära närvaron och polisens synlighet för ökad tryggheten i Upplands-Bro.