• Konkurrens eller komplement

Inte sällan kommer klagomål från friskolor om styvmoderlig behandling. Finurlig ekonomisk redovisning håller nere den lagstadgade ersättningen både för elevpeng och lokalersättning. Ur ett barnperspektiv är detta förstås förkastligt.

I den majoritet jag ingår, KD, S, C och MP har vi en gemensam uppfattning att skolor och förskolor i kommunen ska bedrivas likvärdigt. Trots det kan vi möta på uppfattningen att friskolor är att betrakta som konkurrenter till de kommunala skolorna. Det är förstås en förkastlig uppfattning och får negativa konsekvenser ur ett barnperspektiv.

Ordet konkurrens förknippas av de flesta med avståndstagande, viochdom och någon utsedd vinnare och förlorare. Det passar inte in i skolans värld! ”Vi vill vara ett komplement till övriga skolor” sa representanten från Engelska skolan som uppvaktade oss härom veckan. ”Vi behöver hjälpas åt och samarbeta om vi ska lyckas med skoluppdraget”. Detta överensstämmer med våra politiska mål och barnperspektivets intentioner.

”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll, myntades av Astrid Lindgren på fyrtiotalet. I det här sammanhanget är de kommunala skolorna och huvudman överlägset starkast. För mig är det självklart att kunskapsutbyten, gemensamma mötesplatser, delande av lokalresurser och det som underlättar uppdraget görs ur ett för barnens bästa perspektiv.