Ebba Busch Thor valtalar på Hoppets Torg

Foto: Kristdemokraterna

Lördagen den 3 mars i samband med kommun och landstingspolitiska dagar i Jönköping håller Kristdemokraterna torgmöte på Hoppets Torg, där vår partiledare Ebba Busch Thor håller valtal. Missa inte detta gyllene tillfälle att lyssna. Det finns många kristdemokrater på plats så det finns gott om tillfälle för samtal om vår politik.

Nej till kvotering, ja till ökad flexibilitet för alla familjetyper

Regeringen vill stoppa föräldrar som har föräldrapenning på lägsta nivån för att överlåta dagar till varandra. Vi kristdemokrater är emot kvotering av föräldraförsäkringen och anser att föräldrarna själva är de som bäst kan fatta beslut om tid med sina barn

Bra av regeringen att föreslå förbättringar så att fler typer av familjer kan använda föräldrapenningen. Det har vi kristdemokrater föreslagit länge. Men vi vill gå längre

Vi vill ha en helt flexibel föräldraförsäkring, där man kan överlåta dagar även till närstående som inte lever i samma hushåll, som mor-eller farföräldrar. Det skulle vara till stor hjälp för exempelvis ensamstående föräldrar.

Med vår politik får fler familjer tid med sina barn och en mer och modern flexibel föräldraförsäkring

Vi kristdemokrater sätter familjen i fokus. Ingen familj,oavsett form, är perfekt men vi ser att det absolut bästa alternativet för att kunna skapa en trygg plattform i livet. Politikens roll är att inte detaljstyra eller lägga över familjens ansvar på statliga institutioner. Politikens roll är att skapa möjligheter för familjer att bråka mindre om pengar och istället vara ett stöd för varandra. Ett stöd som ett statligt substitut aldrig kan ersätta, oavsett hur man planerar för det.

Läs gärna mer av om familjepolitiken här, där riksdagsledamot Andreas Carlson förklarar vår familjepolitik.

Jönköpings och Bankeryds kommundelsförening bjuder in till trettondagsfest

Foto: stocksnap

Som traditionen bjuder så inbjuder Bankeryds och Jönköpings kommundelsföreningar till trettondagsfest & nomineringsstämma för Jönköpings partiavdelning. Andreas Sturesson, kommunalråd och partisekreterare Acko Ankarberg Johansson gästar oss. Servering av pajbuffé , dricka och kaffe.Underhållning i form av julens toner, lotterier och en trevlig och härlig gemenskap. Boka in dagen då det är nomineringsstämma då våra listor till kommunvalet kommer fastställas.

Ta gärna med en vän. Hjärtligt välkomna och god fortsättning  önskar vi våra medlemmar och andra intresserade.

Pris: frivilligt 100 kr.

Inbjudan Julfest och nomineringsstämma 13 jan

Ebba och Andreas toppar riksdagslistan för Jönköpings län

Foto: Kristdemokraterna Jönköpings län

Riksdagslistan klubbades av distriktet i Jönköpings län under vårt höstkonvent den 25 november 2017. De kandidater som toppar den listan är Ebba Busch Thor och Andreas Carlson som föreslogs toppa Kristdemokraternas riksdagslista i Jönköpings län.  Som 3 respektive 4 på listan föreslogs Lars Adaktusson och Acko Ankarberg Johansson. I samband med nomineringen gjorde Ebba Busch Thor och Andreas Carlson följande uttalanden:

– Jag är väldigt tacksam och inspirerad över att Jönköpingsdistriktet valt att ha med mig högst på sin riksdagslista. Från den här valkretsen kom en gång Alf Svensson, Göran Hägglund och Maria Larsson. Jag hoppas kunna möta många väljare i länet innan valdagen och berätta om vad kristdemokraterna vill göra för att stoppa välfärdssveket inom vården och omsorgen och återupprätta välfärdslöftet, säger Ebba Busch Thor, partiledare.

– Jag är tacksam för förtroendet och jag känner mig taggad för att fortsätta driva kristdemokratisk politik och frågor som är viktiga för Jönköpings län i riksdagen ytterligare en mandatperiod. När otryggheten ökar behövs Kristdemokraterna och de värderingar vi står för mer än någonsin i svensk politik. För egen del vill jag bidra till att vi ökar med minst ett mandat från Jönköpings län och får mer inflytande för en politik som vill byta ut regeringens välfärdssvek mot ett kristdemokratiskt välfärdslöfte, säger Andreas Carlson, gruppledare i riksdagen från Mullsjö

Dessa kan du kryssa den 9 september 2018:

Hela listan får du tillgång till på distriktets hemsida. Här finns en länk med hela listan från distriktets hemsida.