Välkommen till möte beträffande Arena-frågan

Foto: stocksnap.io

Tisdagen den 24 oktober kl.18.00-21.00 inbjuder Jönköpings kommundelsförening till medlemsmöte beträffande arena.-frågan som planeras byggas i Jönköping. På programmet är information och kalkyl och kostnader.

Leif Eriksson, ekonomichef Jönköpings kommun – Arena Jordbrovallen .

Vi presenterar Kristdemokraternas förslag kring kommunens budget och statusen kring kommunens budget och Kristdemokraternas prioriteringar på skola, värdig äldreomsorg.  Andreas Sturesson, kommunalråd, och Karin Hannus, 1:e vice ordförande i kultur& fritidsnämnden, informerar. Välkommen att delta i frågor som berör både välfärd och idrott. Inbjudan hittar du under ”Det händer!”.

Jönköpings kommundelsförening firade Råslättsdagen

Lördagen den 2 september var det dags för Råslättsdagen där vår förening var representerad med bokad plats och bord för distribution av material. Mycket folk även om uppställningen från vår förening var något klen. Eva Stråth, Haykanush Vardanyan, Simon Löfgren och Stefan Attefall gjorde en behjärtansvärd insats under några timmar. Foton ifrån dagen finner du under ”senaste nytt!”

Vi finns på plats på Västra Torget 19/8

(bilden ovan är ifrån tidigare våffelvagn på Västra Torget).Den 19/8 kommer vi att finnas på plats på Västra Torget och bjuda på en kopp kaffe och våfflor. Varmt välkommen till att fika och prata politik.

Politiskt genombrott; partier i Irak enas om framtiden för Islamiska statens offer

Bryssel, 30/6-2017

Den internationella tvådagarskonferensen i Europaparlamentet om framtiden för Iraks kristna ursprungsbefolkning avslutades idag med att ett gemensamt slutdokument antogs. Dokumentet poängterar vikten av flyktingåtervändande och återuppbyggnad och innehåller en färdplan för en långsiktig politisk lösning på den allvarliga situation som råder för främst kaldéer/syrianer/assyrier.

– Det är en enastående framgång att de här gruppernas politiska företrädare har kunnat lägga år av motsättningar bakom sig och enats om en gemensam väg framåt för svårt utsatta befolkningsgrupper. Jag lyckönskar ledarna för de sju partier det handlar om, de har visat politiskt mod och stort ledarskap, säger KD:s Europaparlamentariker, Lars Adaktusson.

Konferensen i Europaparlamentet i Bryssel arrangerades av Adaktusson på direkt uppmaning av Iraks kristna partier. Med på konferensen fanns, förutom de politiska företrädarna, bland andra representanter för den irakiska regeringen, det kurdiska självstyret, EU-kommissionen och det amerikanska utrikesdepartementet.

– Vi har haft en bred uppställning av medverkande och flera nya besked har getts. Den irakiska regeringen har öppnat för förhandlingar med de kristna partierna och den kurdiska regionregeringen ställer sig nu bakom ett självstyre på Ninevslätten, säger Lars Adaktusson.

Som uppföljning på konferensen kommer Lars Adaktusson och hans kansli nu att driva frågan om en särskild internationell givarkonferens för återuppbyggnaden av Nineveområdet. Adaktusson ska också rapportera till EU-kommissionen om konferensen och i september kommer han att träffa regeringsföreträdare i Bagdad för att diskutera den kristna befolkningens situation.