Jönköpings och Bankeryds kommundelsföreningar hade Trettondagsfest

Fredagen den 13 januari höll Jönköpings och Bankeryds kommundelsföreningar gemensam Trettondagsfest i Bankeryd där ett 100-tal Kristdemokrater fick lyssna till nestorn, Alf Svensson.

Samlingen inleddes med sång och musik av Albins kapell (Albin Björhag, vår ombudsman i Jönköpings partiavdelning)under det att förväntansfulla deltagare samlades.Därefter hälsade Tomas Tyngel och Eva Stråth, ordförande i Bankeryd respektive Jönköpings Kommundelsföreningar, välkomna till festen och vände sig inte minst till Sonja och Alf Svensson.

Alf tog därefter till orda och förmedlade ett antal ögonblick från sitt mer än 50 år långa Kristdemokratiska liv, allt ifrån dess blygsamma begynnelse till spännande möten med ledande politiker både i Sverige, Europa och övriga världen. Säkert många kämpiga perioder men också ett gediget arbete som kröntes med framgångar, inte minst 1998 då KD fick 11,8% i Riksdagsvalet, vilket resulterade i 42 mandat i Sveriges Riksdag.

Så knyter Alf ihop sitt tal med att tala om dagens situation med en migrationspolitik som han tillsammans med många upplever allt för stram. Vi behöver arbeta för ”Ett större Vi, när andra har det bra, då har vi det bra – vilket genererar en våg av godhet”.

Så bjöds det på härlig ”pajbuffé” och därefter kaffe med tårtbuffé, lotterier och en härlig gemenskap. Så avslutades en av våra mer välbesökta trettondagsfester med många nöjda besökare.