Vad vill vi Kristdemokrater

KD – för ett friare och varmare samhälle

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Vill du också vara med och påverka?

Bli medlem i Kristdemokraterna

Värderingar att lita på !

Bakom långa vårdköer, bristen på äldreboende och statistik om ouppklarade brott finns människor. Människor som blir sjukare för att de inte får vård i tid. Äldre som tvingas bo kvar hemma i otrygghet och ensamhet. Brottsutsatta som tappar tron på samhället när polisen inte lyckas lösa brotten.
Detta är inte hela verkligheten. Det finns mycket som är bra i Sverige, det ska vi påminna varandra om och vara rädda om, men det som brister får politiken inte blunda för.

Nu krävs det goda värderingar som sätter människovärdet främst och politiker som vill och vågar prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är de viktigaste frågorna för oss. Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

8 hours ago

Kristdemokraterna Jönköpings kommundelsförening

Inget parti växer som KD. Men S krymper lika rekordartat. Vi är det nya välfärdspartiet. Det borgerliga välfärdspartiet.

Gå med du också!
KD.nu/blimedlem

Kristdemokraterna Jönköpings kommundelsförening

Kompetensutvisningarna måste få ett stopp!

Det är genant att regeringen inte har klarat av att åtgärda arbetskraftsinvandringen. Högkvalificerad personal har utvisats, samtidigt som bedragare och lycksökare har kunnat utnyttja systemet. Behövd arbetskraft ska inte tvingas ur landet för att en arbetsgivare rapporterat in en semesterdag för lite eller andra petitesser.

Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet har idag enats om ett gemensamt initiativ för att tvinga regeringen att förhindra missbruk i arbetskraftsinvandringen och stoppa kompetensutvisningarna.

Kristdemokraterna Jönköpings kommundelsförening

Vi kör över januariregeringen och fixar miljarder till det viktigaste – välfärden!

För att kunna satsa på det som de allra flesta av oss tycker är det viktigaste för ett land har vi idag kört regeringen och januaripartierna i riksdagen. Idag har en majoritet i riksdagen gått samman för att ge Sveriges kommuner och regioner 7,5 miljarder extra till välfärden. Det motsvarar 11 000 undersköterskor i omsorgen och 3 000 sjuksköterskor i regionerna.

Det här miljardtillskottet är en vinst för välfärden. Det är en vinst för Sveriges äldre, för vårdbiträden och sjuksköterskor som gått på knäna, och för patienter som inte fått vård. För alla de som arbetar i välfärden och som regeringen har svikit.
Vi kristdemokrater har öppnat för samtal med alla partier. Därigenom löser vi upp den kris som regeringen försatt Sverige i, när de prioriterar makten och önskelistorna i januariöverenskommelsen före välfärden.

Vi har nu gjort det jobb som en fungerande regering borde ha gjort. Vi prioriterar Sverige före oss själva

UKRAINAS SAK ÄR VÅR

”Finlands sak är vår”. Under den devisen rekryterades 10 000 frivilliga svenskar under finska vinterkriget, till stöd för Finlands kamp mot ockupationsmakten Sovjetunionen.

Idag, 80 år senare, är det Ukrainas sak som är vår.

I dagarna har sex år passerat sedan de dramatiska händelserna på Majdan-torget i Kiev tvingade landets dåvarande president Viktor Janukovytj i landsflykt till Ryssland.

Det ukrainska folkets budskap var glasklart: ”vi vill ha mer EU - inte mindre.”

För den övertygelsen har de fått betala ett högt pris, i form av en annekterad Krim-halvö och brutal, rysk invasionskrigföring i östra Ukraina. Ett krig som kostat 15 000 människoliv.

För dem som dagligen drabbas av Putins olagliga annektering av Krim och övergrepp i östra Ukraina kommer jag, som nyinvald ersättare i Europaparlamentets Ukraina-delegation, nu att kunna ta strid. I den rollen, samt som ordinarie ledamot av parlamentets Rysslands-delegation, kommer jag inte vika en tum gällande Ukrainas okränkbara självständighet.

För så länge Ryssland inte respekterar landets självständighet förblir Ukrainas sak vår. Och tack vare det förtroende jag nu fått som nyinvald i Ukraina-delegationen, så även min.

4 days ago

Mer pengar till välfärden med KD, M & V.KD+M+V=Pengar till välfärden

Nu har riksdagen röstat igenom den uppgörelse som slutits mellan Kristdemokraterna, Moderaterna och Vänsterpartiet och som innebär att kommuner och regioner får 2,5 miljarder ytterligare i statsbidrag. För Jönköpings kommun innebär det ett tillskott på närmare 24 miljoner kronor per år. Dessa resurser bör användas för att ta bort besparingar som Koalitionen vill göra inom förskolan och äldreomsorgen.

Riksdagspartierna är sedan tidigare överens om ett tillskott till kommuner och regioner på 5 miljarder.

5 days ago

Kristdemokraterna Jönköpings kommundelsförening

Vi bröt dödläget i svensk politik, och gjorde det möjligt för oppositionens partier att ena sig bakom gemensamma krav för välfärden. Som ett resultat av det kommer riksdagen besluta imorgon om 7,5 miljarder extra till kommunerna och regionerna. Det kan räcka till 11 200 undersköterskor eller 8 600 lärare.

Nödropen har hörts länge i hela Sverige. Regeringen har inte lyssnat. Tack vare oss får nu välfärdens kärna det tillskott som verksamheterna så väl behöver. Vi är det borgerliga välfärdspartiet. Vi står upp för välfärdslöftet.

6 days ago

Kristdemokraterna Jönköpings kommundelsförening

Du ska kunna lita på vården.

Vi kristdemokrater vill återupprätta välfärdslöftet. Vi vill ge personalen mer tid för patienterna, kapa vårdköerna och se fler vårdplatser. Du ska kunna lita på att få hjälp den dagen man blir sjuk. Du ska kunna lita på vården.

Välfärdsmajoriteten i riksdagen gör att Sveriges kommuner och regioner får 7,5 miljarder extra till välfärden. För en kommun som Karlstad skulle det innebära 100 undersköterskor till omsorgen, och i Region Gävleborg skulle det bli 100 sjuksköterskor.

Ett sådant miljardtillskott är en vinst för välfärden. Det är en vinst för Sveriges äldre, för vårdbiträden och sjuksköterskor som gått på knäna, och för patienter som inte fått vård. För alla hjältar i välfärden som regeringen och januaripartierna svikit.

1 week ago

Er självspäkning flyger inte, SAS

Det finns inget skandinaviskt. Allt som är bra här har kommit utifrån och därför är det bra om vi reser mycket. Ungefär så lyder budskapet i den reklamfilm som SAS släppte och som blivit en snackis i både traditionella och sociala medier.

Det sista är lätt att hålla med om. Resor är onekligen berikande. Det är både nyttigt och roligt att uppleva andra delar av världen än den man själv bor i. Det kan ge vidgade vyer och nya perspektiv. Men att Skandinavien inte skulle ha något eget att komma med är struntprat. Om så vore, varför vill så många människor komma just hit? Och varför då ens använda ”Scandinavian” i sitt varumärke?

Jag har många gånger både skrivit och talat om vikten av att ett ”vi” och att värna och vårda det. En samhällsgemenskap som andra kan bli en del av men som också bär med sig sina egna historiska erfarenheter, sin egen kultur och sin egen identitet. Almedalen 2016 lyften jag vikten av att det finns gemensamma referenspunkter och en gemensam grund att utgå ifrån. Det skapar samhörighet och sammanhållning även om man tycker olika. För ett drygt år sedan, julen 2018, skrev jag en artikel om att svenska traditioner inte är något att förakta utan tvärtom kan fungera som en bro för den som är ny i landet och som vill bygga sig en framtid här.

I grunden borde detta vara självklarheter. Om en människa ska kunna integreras så måste det finnas något att integreras i. Den inställning som SAS-reklamen illustrerar, att något sådant inte finns i just vår del av världen, har länge varit populär i de finare sammanhangen. Bland vissa myndighetspersoner, partier och definitivt på en och annan redaktion har det länge varit en sorts statusmarkör att markera ointresse för det svenska eller nordiska. Istället, låter de förstå, bör varje anständig person se sig som en världsmedborgare och tycka hemma bra men borta bäst.

Jag har aldrig förstått den attityden. Naturligtvis är vi alla en del av samma värld. Naturligtvis har vi ett gemensamt ansvar för vår gemensamma värld. Men hur kan det leda till slutsatsen att våra hemländer saknar betydelse? Att det inte finns något här som är värt att lyfta fram och vara stolt över? Jag tror tvärtom att det är avgörande att bejaka vad som gör ens hem till just ”hemma” om det ska klara av att bli rum för fler i samma hus. Ett annat flygbolag, Norwegian, pryder sina flygplan med framträdande personligheter, varav de flesta är just norska. Författaren Roald Dahl. Sångerskan Kirsten Flagstad. Skådespelerskan Wenche Foss. Matematikern Niels Henrik Abel. Motståndskämpen Gunnar Sönsteby. Listan är lång.

Tänk om SAS hade lyft fram det nordiska, istället för att påstå att det inte existerar? Norden ligger i framkant på en lång rad områden. Teknisk innovation. Jämställdhet mellan män och kvinnor. Barns rättigheter. Miljön. Djurskyddet. Naturen. Tyska och japanska turister klättrar över varandra i sin jakt på älgskyltar att ta med hem.

Den mest intressanta frågan är varför SAS valde en i grunden negativ berättelse om Skandinavien. Jag tror att det hänger ihop med det jag nämnde här ovan. Att det i de högre samhällsskikten länge har gett status att rynka på näsan åt det som är nära och invant. Reaktionerna mot reklamfilmen visar dock att de som tycker så blir en allt mindre skara. De flesta människor tycker om och vill stå upp för sitt hem.

Varför spelar detta roll? För att det inte bara handlar om SAS. För att denna självnedvärdering är destruktiv. För att vi borde samlas kring det som gör vår del av världen fantastisk och värd att försvara. När ”ingenting” hyllas av politiska ledare så skapar det oro och grogrund för rädsla hos många medborgare. Rädsla för det nya. För det signalerar att man måste försaka sitt hem om fler ska kunna bli en del av det.

Så tänk om, SAS. Er självspäkning flyger inte.
... See MoreSee Less

• Följ oss på sociala medier: