• Glada grisar hos Anders i Enköping

Höga dieselpriser, dyr el, svårt att få tag på konstgödsel på grund av kriget i Ukraina med mera, med mera. Det är inte lätt att vara bonde i Sverige idag, trots att det svenska lantbruket kanske behövs mer än någonsin en orolig omvärld. Trots osäkerhet om framtiden är det många som kämpar på. En av dem är Anders Ottosson.

Solen strålar från en klarblå himmel och värmer gott i fikahörnan. Vårfåglarna tävlar i att överrösta varandra. En sådan här dag är det skönt att vara bonde, även om rasten inte får bli för lång. Det finns alltid saker att göra på en gård, inte minst när det är tid för vårbruk.

– Ja, att vara bonde är inte direkt något nio till fem-jobb. Det är snarare en livsstil som jag trivs med, säger Anders Ottosson, fjärde generationens bonde på på Holmsta gård i Torstuna utanför Enköping.

Den femte generationen är redo att ta över. Anders driver jordbruket tillsammans med brorsonen Gustav och Anders yngste son William, som fortfarande går i skolan, siktar också på en framtid som bonde. Framtidstron syns i en nybyggd ladugård och att taken är fulla av solceller.

– Själv jobbade jag ihop med min pappa under många år, både innan jag tog över ansvaret 1994 och långt efter. Nu är han 88 år och bor i ett av husen här på gården. Det är förresten han som kommer på motorgräsklipparen där borta, säger Anders.

Anders är grisbonde och driver ett KRAV-jordbruk som han utökar med snöplogning på vintern och lite andra sysslor. Han reser till exempel runt och helgrillar gris på diverse tillställningar, till och med i Norge.  Han berättar också att han utökat sin areal i takt med att andra bönder lagt av.

– För 50 år sedan kunde tolv familjer leva på den areal jag har idag, även om den del av dem kanske hade det knapert. Det är inte många gårdar som det finns traditionella djur kvar på, däremot finns det hästar i ”varenda vedbod”, berättar han.

På KRAV-gården använder man ju ingen mineralgödsel så Anders har inte drabbats av den ryska bojkotten. Större delen av all konstgödsel i världen produceras nämligen i Ryssland.

– Nej, men det kan ju bli ”slagsmål” om naturgödsel så att priserna stiger. Det är jobbigt nog att driva ett jordbruk ändå.

Det är inte minst dieselpriserna och byråkratin med EU-regler som den i grunden annars så positive och optimistiske Anders Ottosson retar sig på. Dessutom finns det petiga miljöregler som gör att många lantbrukare tvekar att utöka sin produktion.

– I det här läget, när Sverige skulle behöva öka sin självförsörjningsgrad av livsmedel, vore det skönt om vi bönder kunde få lite positiva signaler om att vi verkligen behövs. Att sänka dieselpriset genom att minska reduktionsplikten till EU-nivå och ta bort bränsleskatten för jord- och skogsbruk vore en välkommen signal. Det skulle betyda att en del av osäkerheten försvann. Då kanske fler skulle våga satsa på en framtid inom jordbruket.

De höga bränslepriserna ökar på inflationen. Får bönderna ökade omkostnader stiger priserna på livsmedel och inflationskarusellen drar igång och de flesta jordbruk har stora lån som gör att varje liten räntehöjning är kännbar.

– Jag har tidigare varit med i Centerpartiet, men nu tycker jag att KD har den bästa jordbrukspolitiken. Men jag skulle önska att partierna kunde samarbeta mer och inte käbbla så mycket med varandra, säger Anders till sist.

Namn: Anders Ottosson
    Ålder: 60 år