• Migrationspakt 2.0

Nyligen beslutades det i EU om en ny Migrationspakt – den är bra – den skapar en ordning för hur vi gemensamt ska möta den som redan tagit sig över EU:s gräns. Men vi behöver ta fler steg och tänka långsiktigt.
    Kristdemokraterna presentererade en Migrationspakt 2.0. Ett förutsägbart kvotflyktingsystem som skapar tydlighet, ramar, lagliga vägar till Europa och där integrationskapaciteten kan avgöra migrationen. Vi vill skapa möjligheter för flyktingar att söka asyl och få sin sak prövad utanför EU:s gränser och undvika livsfarliga resor över Medelhavet.
    2015 års flyktingkris tvingade många människor på flykt och förvärrade en redan dålig migrationspolitik i Europa. EU:s medlemsländer försattes i en omöjlig situation.
    Nu ser vi konsekvenserna – socialt, kulturellt och ekonomiskt. Europas länder har lämnat flyktingar i händerna på smugglare och hänvisat dem till farliga båtar på Medelhavet. Gränslösheten ledde till problem som paradoxalt nog minskade friheten i Sverige och Europa – och minskade människors möjligheter till skydd. Ska vi klara att värna asylrätten och bevara vår frihet, the european way of life – möjliggöra en migration som kan hålla asylmottagandet på en nivå som gör att vi klarar att integrera den som kommer in i samhällsgemenskapen – och ska vi klara att skydda demokrati och mänskliga fri- och rättigheter – ja då behöver vi sätta gränser.