• Gotländsk kommentar om KD:s nationella valmanifest

Idag har Ebba Busch Thor presenterat Kristdemokraternas valmanifest. Med anledning av det vill vi ge en gotländsk kommentar.

Precis som i vårt lokala valmanifest lyfts hälso- och sjukvården, äldrefrågor och familjepolitiken.

– På Gotland vill vi utveckla primärvården, och genom kristdemokratisk politik på det nationella planet ges goda förutsättningar för det, säger Sara Lidqvist som är ordförande för Kristdemokraterna på Gotland. Vi vill också fortsätta satsningen på vårdserviceteam, så att legitimerad vårdpersonal kan fokusera på att ge vård. För knappt två år sedan besökte Ebba ett team som jobbar med vårdnära service vid Visby lasarett och nu föreslår vi en nationell satsning.

När det gäller äldrefrågor så står äldres ekonomi, trygghet och välmående i centrum. Kristdemokraterna budgeterar både för stöd till byggande av fler äldreboenden och att helt slopa den så kallade pensionärsskatten, alltså skillnaden i skatt på lön och pension, från och med den 1 januari 2019.

– Att bygga fler äldreboenden är helt nödvändigt. Med äldreboenden menar vi både särskilda boenden för äldre med stora omvårdnadsbehov och trygghetsboenden för äldre som inte har så stora omvårdnadsbehov, men som behöver ett socialt sammanhang och som inte orkar eller vill bo kvar i ett eget hus. Vi vill att det byggs sådan boenden på flera platser på Gotland. Det har till exempel efterfrågats i Hemse, säger Sara.

Familjepolitiken har alltid varit central för Kristdemokraterna och det märks i valmanifestet genom satsningar på barnfamiljers ekonomi och att skapa förutsättningar för en bra uppväxt.

– Vi vill minska storleken på grupperna i förskolan och är beredda att lagstifta om det. Små barn mår inte bra av att ha alltför många personer att relatera till. I onsdags såg vi ett reportage i Gotlands Tidningar om förskolan Holken i Klintehamn där man nu slår ihop redan stora barngrupper så att de blir ännu större, möjligtvis upp till 26 barn per grupp. Det är på tok för mycket! I åldern 1-3 år bör det enligt forskare vara max 12 barn per grupp, för de lite äldre max 15 barn per grupp. Det här en fråga som verkligen engagerar mig, säger Sara Lidqvist. En trygg uppväxt är det bästa vi kan ge våra barn.

Hela valmanifestet finns att läsa på www.kristdemokraterna.se.