• Kristdemokraterna om citys framtid

IMG_4564 - version 2Alla sju partierna i kommunfullmäktige var med när HD inbjöd till debatt mitt på Sundstorget i Helsingborg om City. Strålande sol, stor publik som såg ut att trivas och med många frågor bidrog till det välarrangerade evenemanget.

Innehållet i debatten som webbsändes berörde flera aktuella och heta frågor kring City. Kollektivtrafikfiler på Drottninggatan / Järnvägsgatan, kongressanläggning på Ångfärjetomten, parkeringsfrågor och hur vi räddar cityhandeln. Kristdemokraterna representerades av kommunalrådet Lars Thunberg.

Kristdemokraterna har, tillsammans med FP, S, MP och V, tagit ställning för särskilda bussfiler i stadens centrala delar. Syftet är att skapa en mer attraktiv citykärna med mindre buller, mer hälsosam luft och mer plats för människor att umgås och trivas. Vi tror också detta gynnar cityhandeln och i detta har vi stöd av forskningen.

Kristdemokraterna säger också ja till en kongressanläggning på Ångfärjan, kombinerat med 130 nya bostäder och ett hotell. Tillsammans med M, FP och S menar vi att det är en rätt satsning för att öka attraktiviteten i centrum. Det kommer också leda till många nya jobb inom framförallt service, där ungdomar har chans att få anställning. Helsingborg är en stad som många vill besöka och hittills har det saknats en komplett kongressanläggning som kan ta 1200 besökare. Förslaget från Jais och Wingårdh innebär också att helsingborgarna får ett nytt spännande vardagsrum i bästa tänkbara läge, eftersom bottenvåningen blir tillgänglig för allmänheten, liksom en utsiktspunkt någon våning upp.