• Trygghet, valfrihet och mångfald för de äldre!

På initiativ från Kristdemokraterna har en lokal värdighetsgaranti inom äldreomsorgen införts i Helsingborg. Om detta, och om fokus på trygghet, valfrihet och mångfald skriver kommunalrådet Lars Thunberg (KD) tillsammans med Treklövern idag i Helsingborgs Dagblad.

Regeringen och äldreminister Maria Larsson (KD) har lagt grunden och ger stöd till de kommuner som tar steget med lokala värdighetsgarantier. Kristdemokraterna gör skillnad!

Läs gärna hela vår debattartikel.

I Helsingborgs nya vision har en bred politisk majoritet taTreklovern2011_mindre_2git ställning för att Helsingborg ska vara den skapande, pulserande, gemensamma, globala, och balanserade staden. Den gemensamma staden är ett viktigt fokusområde och innebär bland annat att det i Helsingborg ska finnas vård och omsorg för alla. Helsingborg ska vara staden där alla kan åldras med trygghet och värdighet.

Sedan Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna fick förnyat förtroende av väljarna 2010 har flera viktiga steg tagits för att utveckla äldreomsorgen i Helsingborg. Från och med den 1 oktober i år har staden infört ”Fritt omsorgsval”. Det innebär ökad valfrihet för alla helsingborgare som har omsorg och hemsjukvård. De äldre får genom detta mer makt över sin vardag, med möjlighet att välja och välja bort.

I våras infördes värdighetsgarantier på alla vårdboenden i Helsingborgs stad och i höstas för hemvården. Garantierna omfattar både kommunala och externa utförare. De är uppdelade på tre områden: delaktighet, självbestämmande och trygghet. Värdighetsgarantierna syftar till att öka kvaliteten i vården och omsorgen samt tydligare visa för omsorgstagaren och dennes anhöriga vad de kan förvänta sig av stadens samlade omsorg.

Alla människor vill olika saker och har skilda förutsättningar och önskemål. Det gäller självklart även de som blivit lite äldre. Det är ett perspektiv som alltför ofta glömts bort när aktiviteter på våra boenden för äldre diskuterats. Treklövern vill sätta ökat fokus på anpassning efter de äldres önskemål, i hela omsorgen. Under 2013 har det nya boendet Åbrädden invigts och är ett exempel på ett lokalt och individuellt anpassat boende. Nyligen besökte treklöverns ledningsgrupp Åbrädden och upplevde vilken fantastisk boendemiljö som erbjuds de äldre. På boendet testas och utvärderas bland annat ett lokalt tillagningskök som möjliggör större valfrihet för både personalen och de boende.

Just nu pågår arbetet med att skapa nästa steg av valfrihet och mångfald för våra äldre. Stadens boenden ska uppmuntras till att utveckla särskilda profilområden för att förstärka omsorgen utifrån de äldres intressen och behov. Det låter de äldres intressen fortleva, även efter att behovet av omsorg ökar. Profilboenden kan även innebära förstärkning av demensboendet där treklövern vill koppla forskning närmare den praktiska omsorgen. Vi vill att äldre med demens får sin omsorg på de boenden som har den kompetens och kunskap som förutsätts för ett värdigt och gott liv.

Framtidens utmaning handlar om att säkerställa att valfriheten inom omsorgen får finnas kvar och att utveckla denna ytterligare. Det handlar om att flytta fokus från kommunala institutioner och system till människans behov och önskemål. Tyvärr ser vi nu en kraftig socialdemokratisk vänstersväng där partiet fokuserar mer på vilken logotyp som finns över entrédörren än på vilken kvalitet verksamheten levererar. Det har resulterat i att Socialdemokraterna och oppositionen nu valt att återkommunalisera tre vårdboenden och fem LSS-gruppbostäder från och med 2015. Det är fel väg att gå.

Dagens äldrevård i Helsingborg präglas av valfrihet, mångfald och trygghet. Treklövern lovar att verka för att det så ska förbli. Vi är övertygade om att människor kan och vill välja, oavsett om det gäller skola eller äldrevård. Det är genom att kunna välja och välja bort som den bästa kvaliteten för våra äldre skapas.

Peter Danielsson (M)
    kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg

Maria Winberg Nordström (FP)

Lars Thunberg (KD)