• Alla i klassen snattar utom tre!

Idag hade vi träff med ICA handlaren och blomaffärens ägare. Situationen i Bro Centrum är allvarlig. Det sker rån med vapen både mot privatpersoner och handlare. Snatterier hör till vardagen. Högstadiet ligger nästan vägg i vägg och frestelsen är stor för elvaåringarna och uppåt. Så stor att att alla utom tre i en klass har snattat. Det brukar bli läsk och godis.

ICA handlaren har tagit flera unga och fått några att ”bryta brottets bana”. I mina ögon är handlarn en idealist och kämpe som vet vad han gett sig in på när han övertog butiken för ett halvår sedan. Fast det var en större utmaning än han trodde, säger han själv. Och då har han ändå drivit butik bl.a. vid SergelsTorg intill T-bane uppgången.

Han vill få kontakt med de tre skolornas rektorer och föräldrarna i närområdet. Kanske bjuder han in dem på fika för att gemensamt få det uppväxande släktet att bete sig vårdat såväl i handling som språk. Han har många bra idéer om ett bättre Bro och attraktivare och tryggare Centrum. Han är inte den som ger sig!

I förrgår kom en man i sextioårsåldern in och bad om hjälp. Han hade tagit ut pengar på bankomaten strax utanför. Ungdomar, tre stycken, drog upp luvorna och fram med kniven och rånade honom på de nyuttagna sedlarna.

Polis anropades och jagade utan framgång med helikopter och till fots. Det tog inte många minuter så hade facebook informerat stora delar av kommuninvånarna om brottet. Att polishelikoptern satt fart på spekulationerna redan tidigare förstärkte säkert händelsen. Inte igen!

Detta är vardagen på många håll i landet och i vår del av landet har vi bestämt att vända utvecklingen. I lilla Bro som polisen uttryckt det. Och visst går det. Det måste gå!

Kameror, väktare, aktiviteter och relationsbygge.

Vi gör det tillsammans med rätt åtgärder och vid rätt tidpunkt samordnat. Inte var för sig!

Vi hade ett bra möte!