• Alla vill vi vinna!

Efter gårdagens andraplacering i Lets Dance sá Anja Persson som just blivit besegrad detta att Alla vill vi vinna!

Det stämmer i de flesta fall och givetvis också i den bransch som jag blivit en del av, Politiken.

För att få inflytande med de idéer som mitt parti har så kan man agera på olika sätt. Vi är några kommuner som har valt att arbeta tillsammans med partier över blockgränsen eftersom det är vad som varit både möjligt och i våra ögon bäst när Alliansen inte fått väljarnas stöd.

Igår träffades vi det nätverk som Kristdemokraterna bildat och där ingår Sundbyberg, Upplands-Bro, Örebro, Västerås, Norrköping och Ödeshög. I något fall , Sundbyberg, har det blocköverskridande samarbetet bytt skepnad så att MP och Alliansen nu utgör majoritet.

Igår var mötet förlagt till Västerås. Hela dagen var fylld av besök på olika verksamheter. Att Västerås har en stark influens av ABB och är en teknikens vagga i vår region och vårt land blev väldigt tydligt. Det första besöket som hade karaktären av ett företagshotell dominerades av ny teknik och robotar. Fyllt av skolbesök och inspirerande unga teknikutvecklare gjorde besöket stort intryck.

Vi fortsatte till kommunens bolag Mälarenergi med bokfört värde 8 mdr, och nyligen beslutade miljö/teknik-investeringar runt 2 mdr.

Dagen avslutades med ett besök på ABB:s teknikutvecklingskontor som under året öppnats för över tjugo andra teknikutvecklarbolag. Samverkan ska föra utvecklingen framåt!

Många intryck och även lite tips om det politiska samarbetet tog jag med mig!