• Bäst på Stockholm är Stockholm

Igår hade vi ett möte i landstingshusets skärgårdssal. Gustav Hemming, C, hade kallat till mötet. Det handlade om att följa upp den tidigare utskickade remissen från bl.a. Alliansen i landstinget om att bilda Regionförbund. Inte särskilt omtumlande egentligen men ett sätt att ta till sig kritiken från OECD om att detta skulle kunna förbättra regionen att möta den starka utvecklingsviljan från omgivningen. Att helt enkelt bli bättre på det som idag inte fungerar. Att få en stark och väl förankrad röst i det som är regionens behov.

För 18 år sedan var frågan uppe och dog relativt snabbt i oenighet om förbundet skulle vara direkt eller indirekt valt. Rättare sagt, om det skulle bestå av enbart kommunstyrelseordföringar och oppositionens dito. Alltså moderater och socialdemokrater enligt tradition.

Moderaterna har nu bestämt sig! Inget regionalt förbund. Detta argumenterade flera ledamöter för mer eller mindre tydligt. En av dessa intervjuades idag på radion om sitt ”härads” problem med omänskligt långa trafikköer. I intervjun förfäktade han alla de myndigheter och politiska organ som är hindret. Men! I går argumenterade samme KSO mot ett regionförbund.

En vedertagen sanning i Storstockholm är att regeringar över tid har medfinansierat hälften så mycket i procent som på andra håll i landet. En självkritisk åsikt har varit att Storstockholm saknat en stark och tydlig gemensam röst medan andra regioner har lyckats betydligt bättre.

Med gårdagens utspel kommer det så att förbli! Det finns både gamla och nya proppar.