• Bra för väljarna!

SD har av väljarna ett stort stöd. Det går inte att förneka! Men vad ska den makt de får användas till om det också blir valets mening.

Att resterande partier med åttio procent i väljarstöd anser dem oförmögna att leda landet är förstås ett problem både för SD och deras väljare men också ett demokratiskt dilemma.

För att få ledande positioner krävs förtroende dels av väljarna och dels från andra partier att samarbeta med. Det förtroendet bygger dels på förmåga att vilja/kunna samarbeta, ideologi och partipolitiska ställningstaganden, bedömning av vad som anses bäst för de samverkande partierna och slutligen kemin på personnivå som avgör förmågan att hålla samman trots skiljaktigheter över tid.

Flera konstellationer har i olika församlingar av de åttioprocenten i väljarstöd visat att man har möjlighet att jämka samman i Allians, Röd-gröna eller blocköverskridande så pass att man kan leda tillsammans.

Är det verkligen avsikten från väljarna att SD ska ges makt att regera eller är det enbart en samlad protest för många olika missnöjen.

Trycket på de etablerade partierna är starkt att hantera SD på samma sätt som man hanterar övriga partier. Ändå kvarstår frågan vad som är SD:s egentliga avsikt. Deras mix av idéer många hämtade från övriga partier kan verka vilseledande. Därtill superförmågan att peka på samhällets alla brister och att ställa grupp mot grupp.

Vi kristdemokrater är inte särskilt stora i någon av de opinionsmätningar som görs. Ändå brukar vi ligga bra till när vanligt folk fyller i ”vilket parti man sympatiserar med”. Frågorna vi driver har större stöd än valresultaten. Märkligt!

SD har tagit frågor även från oss och gjort till sina egna. En del av dem har varit sådana som vanligtvis lyfts fram som hinder att rösta på KD. För SD hamnar de dock som röstdragare utan medialt kritiska analyser. Då kan man tycka att KD och SD delar en samsyn på hur ett samhälle ska byggas. Men icke! Vårt ursprung och grund bygger på människors lika och okränkbara värde. SD bygger på något helt annat. KD bygger på samhällsgemenskap och SD på något helt annat. KD bygger på den ”Gyllene regeln” och SD på något helt annat.

När SVT nyligen ställde frågan i sin valbarometer om vilka partier KD i Upplands-Bro inte kunde tänka sig att samarbeta med så blev svaret V och SD. Det innebär ingenting annat än att vi saknar samsyn i grunden för hur vi ser på samhällsbyggandet. I de båda partierna finns människor både aktiva och andra som är värda all respekt. Men våra olikheter som partier är för stora. Det innebär inte att vi inte kan prata med varandra eller till och med förenas i enskilda beslut. Men att leda tillsammans går inte för vi vill så olika. Och idag säger åtminstone de partier som tillsammans har åttio procent av  väljarstödet detsamma om just SD.

Med andra ord: SD är idag en stark och växande opinionsbildande rörelse med stort genomslag för sin kritik i många frågor men utan förmåga att vara ledande. Det skapar dock stor kreativitet i både problemlösning hos oss övriga och tidigare omöjliga ledarkonstellationer. Och det är bra för väljarna!