• Brexit påminner om vår sårbarhet

Brexit har skapat en oro på börserna och i relationen till EU projektet och länder emellan. Ingen vet utgången!

Det största kaoset tycks finns i det egna landet som folkomröstat. Cameron avgår och ersättaren kan inte stå honom för nära ej heller vara för mycket förknippad med Brexit kampanjen. Ungefär detsamma gäller Labours ledare som ny anses varit en alltför svag ledare och därmed inte drivit stanna kvar frågan tillräckligt övertygande. Att förknippas med förlust är degraderande. Se bara på Englands kickade förbundskapten Roy Hodgsson som strax efter förlusten mot Island var tvingad att sluta. En vinst så hade frågan varit helt annorlunda. Men nu är England i fritt fall på många fronter. Till och med språket förs fram som olämpligt i EU sammanhang.

Hur drabbas Upplands-Bro? Det är ju bland annat mitt ansvar att sia om det. Och då får jag tryggt luta mig mot finansanalytikern som i morgonnyheterna i morse fick frågan om kursutvecklingen strax före börsens öppnande. – Jag vågar inte ha någon uppfattning. Några minuter senare kom svaret med en kraftig uppgång. Det följde mönstret i övriga världen och borde ha kunnat förutses kan man tycka, men inte ens börsexperten vågade ha en uppfattning före givet svar. Det är väl så det fungerar. Förklaringar i efterskott är både långa och välformulerade av experter.

Man brukar säga att krig och konflikter uppstår på grund av misstag. Det återstår att se hur Brexit förändrat såväl vår bygd som världen utanför. Att halva England med knappt 2% övertag förorsakat en känsla av otrygghet åtminstone i det kortare perspektivet står väldigt klart.

EU startades som ett fredsprojekt men står nu inför en stor utmaning. Ett land som röstat fram utträde kan inte behandlas illa i statuerande syfte om fred fortsatt är syfte och mål. Basta!