• Debatt om det mesta!

Idag hade vi den kommunala debatten mellan alla partier i kommunen. Det mesta kom att handla om sådant som kommunpolitiken INTE har yttersta ansvar för. Ta t.ex. kvartstrafik till Bro som blivit en fråga för flera partier inte minst (S). Frågan beslutas av Landstinget och SL:s utbudsplan den dag Trafikverket beslutat bygga fler spår förbi Bro station. Ändå lyfter man den som om det finns partier emot kvartstrafik. Alla är för! Det vi kan göra är att i alla våra kontakter med dessa båda beslutsinstanser föra fram den stora betydelsen av fler tåg för att kunna få fler att bygga lägenheter och hus i Bro. Det hänger obönhörligen ihop. Vi har planer i kommunen för över 7.000 nya lägenheter och hus som till stor del väntar på startskott från byggherrar. Med bättre kollektivtrafik kommer detta igång.

Jag påminde om att inte heller kungahusets vara eller icke vara avgörs av kommunfullmäktige och därför har vi endast att ställa till svars för frågor som vi har ansvar för och det som skiljer oss åt. En sådan fråga är t.ex att hur mycket vi ska tillåta att det byggs och var det ska byggas, t.ex på landet och om närhet till Mälaren. Där har de båda blocken i kommunpolitiken skilda uppfattningar. Det gäller också EON:s nyligen beslutade etablering vid Högbytorp. Och det gäller KD:s viktiga fråga om det vårdnadsbidrag vi införde i november 2012 och som kommer att rivas upp om de rödgröna vinner valet. Detta är kommunala frågor som inte trafikverket och SL kan beskyllas för men som vi som kommunpolitiker bär ansvar för.

Om detta hade vi kunnat debattera mer så att olikheterna hade blivit tydligare!