• Glesbygdsfientligt-SL

SL har nu redovisat neddragningar av busstrafik i Upplands-Bro. Det gäller buss 557 som trafikerar Håtuna, Håbo-Tibble alla fastigheter längs med Livgardets område med många permanentboende och sommarboende. Redan få dagliga bussturer blir neddragna ytterligare.

Det gäller också buss 556 som trafikerar landsbygden Ådö, Smidö, Rättarboda, Lindormsnäs och Säbyholm. Denna sträcka där bostadsutveckling, företagsetableringar just tagit fart och ny bebyggelse planeras får kraftigt försämrad busstrafik till Bro station och Bro tätort. Ett sämre kollektivtrafikförslag och mer otajmat är svårt att minnas.

jag vet att mina partikollegor i landstinget och SL misslyckats med att få igenom en taxehöjning och motiverar all busstrafiksförsämring med detta. Så är det att regera i minoritet oavsett om det sker i riksdag, landsting eller kommun. Man måste driva en annan mer kompromissadinriktad politik än vid majoritets ledning. Ett val man gjort. Men att straffa ut glesbygden med i stort sett obefintlig kollektivtrafik är kontraproduktivt. Detta motverkar bebyggelse på landet och omvandling av redan permanentbebodda sommarboendeområden såsom i vårt fall Ådö och Verkaviken. Riktigt illa.