• Hållbarhet i fokus!

Vid gårdagens företagarfest utdelades priser till Årets företagare, Årets UF- företagare, Årets inspiratör mm. Ett sedan förra året nyinstiftat pris som årets Hållbarhetsföretrag gick till Ragnsells som gått ifrån att vara en av länets största soptipp till en miljöverksamhet som omvandlar det vi kastar till energi i olika former. Mat blir biogas och TV rutor nya glasprodukter tillverkade på orten intill ”tippen”.

Skälet till priset:Målet med en Hållbar utveckling är att människans liv skall kunna genomlevas på en planet med begränsade resurser.
    Hållbar utveckling knyter ihop hållbarheten i ekosystemen med de sociala och ekonomiska utmaningar som mänskligheten står inför.
    Vad kan Du och jag göra? Borde inte Kina göra mer först? Vad spelar det för roll vad lilla Sverige gör och ännu mindre vad vår lilla kommun gör? Eller en företagare i Upplands-Bro?
    Jag säger Greta!
    Påsken 2019. Besökte hon på sin tågresa tre parlament och dessutom påven. “Jag vet att det är helgdag men klimatkrisen tar inte semester och det gör inte vi heller”.
    Det kan vara svårt att greppa den enorma uppmärksamhet som Greta Thunberg har fått i världen.
    Greta Thunberg har 1,1 miljoner följare på Instagram.
    Finns det någon som idag tycker att ett enskilt inititativ litet som stort inte kan göra skillnad?

Läs mer om Företagargalan och vinnarna på kommunens hemsida. www.upplands-bro.se