• Idag öppnade RD på UBG!

Ett årligen kommande inslag på UBG, Upplands-Bro Gymnasiet, är Riksdagens högtidliga öppnande. Eleverna är ettor! Ibland har man storbesök! I år var kungen där i egen hög person. Det är honom ni ser på bilden. Även om han till vardags är lärare så gör kronan att han för dagen får en annan status.

Rollspelet är ett festligt inslag som tas på stort allvar. Efter lottdragning tilldelas en elev ett parti som de ska företräda oavsett vad de tycker om partiet. Alla dessa anföranden var av hög klass och jag tror att varje lokal partiföreträdare kände sig nöjd med hur partiets idéer lyftes fram.

Efter nationalsång och utmarsch i rangordning vidtog mingel och snittar. I eftermiddag vidtar utskottsarbeten där alla elever bidrar.

Projektet som fått en ”Kultstatus” på skolan ska göra kunskapen om de olika politiska församlingarna och partierna mer känd och förbereda eleverna på den politiska kunskap och delaktighet som behövs i framtiden.