• Inge vidare start!

Först allt fokus på Annie- sedan allt fokus på Björklunds parti- och nu är det mer än tidigare fokus på det parti som skulle hållas utanför? Vänsterpartiet.

Att äta kakan och ha den kvar är väldigt slitet uttryck men i detta sammanhang stämmer det bättre än någonsin. Att tro sig diktera den politiska inriktningen och samtidigt välja att stå utanför regeringen för någon bevarad fortsatt vänskap med Alliansen och leka oppositionspartier och låtsas som att vänstern varken kan eller vill påverka. Det är dumt över alla gränser!

Jonas säger nu nej till Löfven om han inte får som han vill. Talmannen ska ge vänstern mer tid att förhandla med socialdemokraterna om framtida inriktning. Precis det som C och L kommit överens med S och MP om att inte får ske. Det tog bara något dygn så var tolkningen fri för Löfven. Grundlurade!

Nu är det för tidigt att sia om hur Sjöstedts parti verkligen röstar när det är dax. Tomma tunnor skramlar högst! Det ger också medial uppmärksamhet som kan öka på röstunderlaget. Sånt kan man ju inte missa.

Om Sjöstedt fäller Löfven återstår för C och L att med svansen mellan benen inse att förslaget har skadat det mesta. Om Sjöstedt i stället stöder Löfven har C och L blivit varse att starten på samarbetet med Löfven visar att han har ”lurat skjortan av dem”.

Ytterkantspartier! De ska hållas utanför menar C och L. Ett med kommunistisk bakgrund och ett med nazistisk. Båda förnekar sambanden. Den kommunistiska bakgrunden anses förlåten förmodligen av tidsskäl. Det var så länge sedan …

Jag har svårt att se att C och L med hedern i behåll ska ta sig ur det hörn man målat in sig i!