• Kompetent centrumägare tar över

Det är bra med kompetens! För de flesta av oss är det självklart att gå till läkare för medicinska åkommor och till banken för ekonomisk rådgivning. Det finns en kompetens på sina respektive områden som är överlägsen vår egen .

Med det som utgångspunkt var det roligt att lyssna till Sundbybergs kommuns planer att sälja ut fyra centrumanläggningar med tillhörande fastighetsmark för centrumexpansion och bostäder. Försäljningen skall ske till en kompetent centrum- och bostadsutvecklare med erfarenhet, ekonomiska muskler och långsiktighet. Kommunen har bestämt flera kvalitetskrav som måste uppfyllas av köparen annars äger kommunen rätt att köpa tillbaks för halva köpeskillingen.

Planerna är långt gångna även om köpare inte är bestämd, men genomförandet är beslutat och väl förankrat.

De centrum det handlar om är Hallonbergen, Rissne, Ör och Sundbybergs Centrum (del av).

När jag lyssnade på planerna så kunde jag inte undgå att tänka på vårt eget arbete som startat med Kungsängens Centrum. Kanske kan vi dra nytta av de idéer som Sundbyberg har och göra våra båda centrum i Bro och Kungsängen mer besökta och attraktiva.  Det här måste vi prata mer om!