• Mälarbanan bortglömd?

    Kristoffer Tamsons (M) trafikansvarig i landstinget har pekat ut framtidens infrastrukturinvesteringar. Att göra rätt saker  i rätt ordning. Alla kan inte få allt på en och samma gång. Underskott vänt till överskott. Ta hand om det vi har. Citat från dagens möte med kommunerna.  Ingenting nämns om Mälarbanan. Det är minst sagt anmärkningsvärt.

    Pendetågens kvartstrafik till Bro/Bålsta är helt avhängig den politiska viljan och kommer inte på plats med nuvarande inställning.

    Det krävs förbipasseringsspår och anpassad station för den befolkningstillväxt som Upplands-Bro och Håbo står för idag. Men icke! De planer som presenteras nämner alla investeringar både över och under jord i alla väderstreck men inte nordvästra hörnet av Stockholms län. Det är inte heller ett förbiseende. Om så vore kunde det rättas till. Det är en medveten bortprioritering!

    Jag skäms att mitt eget parti valde bort mitt yrkande om kvartstrafik när vårt trafikprogram spikades i januari. Kvartstrafik till Bro och Bålsta är ingen tidtabelljustering. Det är en förhållandevis liten investering jämfört med t.ex. tunnelbaneinvesteringar och nedgrävda spår. Utredningen om förbipasseringsspår har gjorts klar av landstinget tillsammans med kommunen. Kostnaden är en halv miljard att jämföra med kostnaden att gräva ner spåren i Sundbyberg för mer än tjugo gånger så mycket, utan att få en enda ny resenär.

    Stockholm börjar och slutar inte vid tullarna! Regionen runt Mälardalen hör samman och bidrar till att skapa Skandinaviens viktigaste nav.

    Min uppmaning till ledningen för de regionala trafiksatsningar: Besök verkligheten och gör de investeringar som ger bäst nytta, med bästa genomslag och snabba, synliga resultat. Stoppa inte pågående bebyggelseutveckling i länet!