• Man kan inte vinna alla!

Igår i valstugan mötte jag först en kvinna som citerade Ebbas beskrivning att ”man måste inte vara kristen för att rösta på KD”. Hon gillade Ebba och våra idéer men kunde inte förstå varför vi måste ha ordet krist i namnet. Jag förklarade och hon förstod men var fast i tanken. Hon ville men kunde inte! Jag vet inte hur hon slutligen gör men hon försökte verkligen. En stund senare kom en man som sa att tar ni bort ordet krist i namnet är det kört. Då får ni inte min röst!

Någon dag tidigare kom ett par kvinnor arga som bin. Jag har tidigare röstat på KD och kommer aldrig mer att rösta på er. Vi hade sagt ja till en detaljplan som inte gillades.

I går kom också en kvinna i övre pensionsåldern som arbetat i förskolan och var arg över Ebbas kritik av flumpedagogik. Jag försvarade och hon lyssnade. Jag fick henne att förstå. Då använde hon sitt sista argument. Jag kommer aldrig att rösta på er så länge den personen står på er lista, och så pekade hon ut ett namn. Kryssa någon annan svarade jag. Men det gynnar ändå den personen svarade hon. Svårt att säga emot. Kanske var det kört redan från början!?

Många nya ansikten har kommit och varit väldigt positiva och ställt många helhetstäckande politiska frågor om vad vi vill göra. Alltifrån barngruppernas storlek i förskolan till bostadsplaneringen. Vi tas på allvar! Det finns dem som tycker att vi med våra två mandat har för stort inflytande. Hur fel kan man ha?

Visst är det spännande att vår lokala gratistidning UB-Bålsta bladet valt att enbart göra helsidesreportage med de fyra största partierna. S 14 mandat; M 10 mandat, SD 4 mandat ( besätter 2 stolar) och L 4 mandat, varav tre partier är i opposition och helt saknar inflytande idag. Ett redaktionellt avslöjande av stora mått och favoriserande och godtycklig valpåverkan för dessa partier. Inte förstår att mandat bara är en faktor i påverkansmöjlighet så länge man inte har egen majoritet. Gratistidningarna har bevisligen inte ”de vassaste knivarna i lådan”.

Nu siktar vi på fler mandat och framförallt; att vara med och påverka kommunens framtida utveckling. För det krävs ett bra lagbygge! Vi siktar förstås på Alliansvinst med stort genomslag för vår politik. Det hänger på väljarna att ge oss det!