• Nu är det budgetfullmäktige!

Nu har koalitionen presenterat budgeten för 2016. Vi som samarbetar i majoritet kan lova att det vi säger blir genomfört. 1,2 mdr kronor är fördelade och våra politiska mål är framlagda och visst syns det att kristdemokratIMG_8873erna har inflytande.

Särskilt värdighetsgarantin för äldre och LOV i hemtjänsten känns igen.

Det största beviset för ett gott samarbete mellan två partier från fd Alliansen och De rödgröna är att oppositionen har svårt att kritisera budgeten och det gäller både från vänster och från höger.

Oppositionen är splittrad. M och FP har en gemensam budget som i stort inte avviker från den som majoriteten lagt fram. Ord och slutsatser som de nämner t.ex ”våra åsikter går isär när det gäller ordning och reda i ekonomin” ekar falskt och tomt. Att tryggheten går åt fel håll likaså. Upplands-Bro är inte isolerat från övriga världen. Vi är en del av den och satsar på alla sätt för att skapa trygghet. Inte bara med ord utan också i handling.

SD berömmer M och FP:s budget efter det att den egna presenterats. SD:s budget är som väntat en Lyckobudget som betalas med Monopolpengar för försöka uppnå den populism som är deras drivkraft. Priset får bl.a hemspråksundervisningen betala och därmed de som har behov av fler språk än svenska i sin uppväxt. De tio miljoner som SD säger sig vilja anslå till äldreomsorgen finns därför inte på riktigt. Inte heller att de är parti i mitten som de skriver i budgeten.

Vänstern förvånar genom att säga sig vilja stötta ett starkt näringsliv. Hoppsan- nu satte jag i halsen! Välkommet men kräver upp till bevis.

Hur budgeten slutar vet vi redan men debatten är intressant och återspeglar hur åsikterna ser ut i samhället. Det är ju vad politik handlar om.