• Nu behövs stöd!

I morgonsoffan på Svt 1 svarade Kristdemokraternas partisekreterare Acko Ankarberg på utfrågarnas ihärdiga påståenden om stödröster. Att KD ligger illa till i opinionsmätningarna är ett faktum men att KD lever mer än andra partier på stöd från väljarna ville hon inte medge. Och jag håller med! På valdagen gör medborgarna ett val. Det är hemligt för den som gör sitt val. det innebär att motivet som avgör valsedeln kan vara vad som helst.

Länge ansågs uppväxt och därmed generationsval vara en starkt bidragande orsak till socialdemokraternas höga partisiffror. Det gällde sannolikt fler partier. Men sällan eller aldrig förekom särskilda nyhetsprogram med den typen av frågor och uppföljning.

Att den som vill ha en Alliansledd regering väljer att rösta på något av de fyra Allianspartierna är ganska logiskt. Skillnaden mellan dessa partier är säkert avgörande för valet även om just den skillnad som är viktig för den enskilde avgör förstahandsval, andrahandsval, tredjehandsval och fjärdehandsval. Någonstans går förstås gränsen!

Kristdemokraterna har en hållbar och tydlig politik som hålls tillbaka av fördomar och missförstånd. Ibland är det lustigt att konstatera att dessa upprätthålls av olika instanser med samma argument som för trettio fyrtio år sedan.

Att Kristdemokraterna världen över är största parti har liksom aldrig smittat av sig i Sverige. Men mycket av politiken går att känna igen och det borde räcka!