• Säljer inte till Stockholmare!

– Nu lämnar vi gården! det är är två bönder på Gotland som passerat åttio och bestämt sig för att flytta till det litet större samhället Hemse och en enplansvilla. Den tidigare bondgården har de slitit färdigt på. Där fanns kor, får och höns. Nu är den tom.

De har sålt av mark och nu ska gården säljas, men inte till någon Stockholmare.

– Brukar ni titta på ”Så mycket bättre”, frågar jag. -En gång svarar kvinnan. Förresten är det synd om grannarna säger hon och syftar på de fyra tisdagskonserterna som hålls på Grågåsen fyra tisdagar i juli mellan klockan tjugoett och tjugofyra. IMG_0619Jag förstår henne även om jag också förstår att de tusentals besökarna genererar inkomster till det annars så glest befolkade samhället Burgsvik.

Nu ska gården säljas till grannens sork som ska flytta in med sambo och två barn. Gården försäkras ett fortsatt liv. Den byggdes av kvinnans farfar för cirka 130 år sedan.

-Det är svårt att vara bonde idag. De flesta bönderna på Storsudret har lagt ner sin syssla. – Och mjölken får man knappt betalt för, säger hon. Och visst är det konstigt. Stockholmarna köper gårdarna för fyra-fem miljoner bara för att bo där några veckor på sommaren, säger hon.-Sedan står de tomma och mörka hela året!

På lördag är det dags igen. Då kan vi slå oss ner i soffan och njuta av ännu ett TV-program från ett soligt och naturskönt Burgsvik. Ett av de bästa program som finns på TV4!

En och annan gotlänning tittar nog också!