• Sex eller tio plan i Svartviken

På den gamla gjuteritomten i Svartviken vid Mälarens strand i Kungsängen har det under årtionden pågått diskussioner om hur mark och botten ska saneras efter gjuteriet. Nu är så pass mycket städat att det går att tänka vidare. Det ska byggas hus där.

Vid strandkanten där det tidigare fanns en industrifastighet kommer nu att byggas flerfamiljshus. Tidningen Mitt I kallar projektet i veckans tidning för gräddhyllan och det kallades det inte när gjuteriet fanns där. Man bidrar på så sätt till att permanenta vi och dom samhället genom någon slags avund.

I dag tar vi beslutet om detaljplanens samrådsgenomförande. De berörda får nu chansen att tycka till innan planen antas. Åsikterna under samrådet kan mycket väl komma att bidra till att planen förändras inför beslutet.svarten

Tomten som husen ska byggas på har en stark lutning. Det innebär att husen från strandkanten är fyra våningar högre än det hus som når marken vid gamla Enköpingsvägen. Det innebär att husen är sex våningar eller tio våningar höga. Det beror på hur man vill se det!

Nu hoppas jag på en bra process för husbygget med lägenheter för ett par hundra bostadssökande. Upplands-Bro har ännu en gång visat sig från sin bästa sida.