• Sista mötet i år!

Igår hade vi tre beslutande möten.

Det första som beslutades av kommunstyrelsens arbetsutskott gällde markanvisning av Villa Skoga fastigheten. Ett enigt beslut att direktanvisa fastigheten till företaget Villa Skoga AB som är under bildande. Verksamheten kommer att tillgodose den lokala företagsutveckling och hålla lokalerna tillgängliga för allmänheten, vilket varit avgörande för beslutet.

Det andra beslutades i kommunstyrelsen, att godkänna EONS etablering av tankstation vid Högbytorp. Även i den frågan fanns en bred enighet dock en skiljaktighet mellan majoritetspartierna och den samlade oppositionen när det gällde etableringen av på- och avfart till Trafikverkets olycksdrabbade väg 269. Även där finns en samsyn om behovet men i protokollet kan det synas annorlunda. Sådan är politiken!! (Suck) Oppositionen ansåg sig tuffare i beslutet. Ett slag i luften om någon frågar mig. Arbetsuppgiften är redan på gång.

Det tredje mötet blev kvällens kommunfullmäktige. Under trevliga former delades många stipendier ut. Stipendiaterna visade upp sina färdigheter i sång och spel. Mest intryck gjorde Charlienorman-stipendiaten. Stående ovationer fick hon för sitt pianospel, som var något utöver det vanliga.

På kommunfullmäktige beslutade vi sedan om antagande detaljplanen för Tegelhagen (1.500 bostäder) i full enighet! Bara V som yrkade på 50% hyresrätter (dock ensamma).

Äldreplanen antogs i full enighet om man bortser från V som var emot all skrivning om privata utförare. Men det förvånar knappt någon!