• SL möte ned Nordvästkommunerna

Igår hade SL kallat till möte på huvudkontoret i Stockholm. Alla kommuner i nordväst träffades tillsammans med SL:s tjänstemän. Det var en sista avstämning innan deras utbudsplan av kollektivtrafik sänds ut på remiss. Det handlar om vilka bussförbindelser och turtäthet som ska gälla.

Även parkeringsbristerna för pendlare avhandlades.

För vår del hade kritiken av den indragna hållplatsen för buss 555 vid Willys i Bro nått fram. Något löfte om förändring gavs inte där men vid kommande samrådsmöte med enbart vår kommun finns möjlighet att förtydliga missnöjet.

Jag framförde dilemmat med SL:s långa ledtider att samtidigt som nya bostäder byggs ha ett motsvarande trafikutbud på plats. Ledtiden för planering och igångsättning måste kortas.

När det gäller infartsparkering både i Bro och Kungsängen måste SL agera tillsammans med kommunen. Bristen på P-platser är akut och kräver en snabb lösning. Idén om en P-plats för pendlare en bit från stationen med en ”Shuttlebus” lät intressant. Ingen idé är värd sophögen direkt!

Fler pendeltåg till Bro är en långkörare som kräver fler spår, större station och godkännande att ha fler tåg på spåret vid högtrafiktid. Detta är ett omfattande och långsiktigt arbete där ”quickfixlösningar” bara är lockelser. Där krävs omfattande opinionsarbete från kommun och resenärer för att lyckas. Min uppfattning är vi har en bit kvar för att komma i mål.

Nu ser jag fram emot samrådsmötet med SL i april där vi får presentera vår kommuns starka expansion och vårt behov av en bra kollektivtrafik.