• Stort intresse för vår kommun

Den politiska ledningen möter i stort sett varje vecka byggherrar och investerare som har intresse för Upplands-Bro kommun.

Förra året ökade vår befolkning med cirka niohundra personer vilket var mer än dubbelt så mycket som det uttalade målet på fyrahundra.

Den överhettade byggmarknaden skapar både glädjeämnen, utmaningar och bekymmer.

Det glada är det intresse som mynnar ut i nya företagsetableringar, nya bostäder och seriösa investerare. Senast igår träffade vi tolv välfärds- och fastighetsinvesterare. De ville veta våra utmaningar i offentliga byggnader och vår inställning till alternativa huvudmannaskap. Jag tror att de fick med sig bra svar och vi fick något att fundera vidare över. Att ha rådighet över kommunala lokaler även i framtiden är betydelsefullt anser jag. Sådant går att lösa och ändå få fram lokaler snabbt, effektivt och till rätt pris.

Utmaningarna vi står inför är förstås att det vi kallar kommunal infrastruktur och som följer med i den starka utbyggnads och inflyttningstakten. Äldreboenden, skolor, idrottshallar och förskolor. Allt det ska finansieras. Dessutom på kortare tid än någonsin tidigare. Där kommer de aktörer in som finns i välfärds- och fastighetsbranschen. Många av våra grannkommuner ligget steget före av olika skäl. Hemsö för kanske tankarna till litteraturens värld men är ett fastighetsbolag ägt av en pensionsfond som mycket väl kan ha intresse av Upplands-Bro. Flera andra seriösa aktörer likaså.

Hur är det med seniorboende-frågade investerarna? Jag svarade att vi hade ägardirektiv med detta till vårt kommunala bolag under förra mandatperioden men det blev aldrig något byggt. Glädjande nog har vi nu uppvaktats av privata byggare som har det som sitt koncept och vill pröva frågan att bygga i Upplands-Bro. När det kommunala bolaget tvekar så kan ett privat vara lösningen. I Jakobsberg nära centrum finns det som drivs av Bovieran och har tagit namnet som en travestering på Rivieran. Faktiskt inte så fantasilöst! De har en innergård som mitt i den kalla vintern erbjuder värme, vatten och stora palmväxter i en miljö som hämtad från Rivieran. Kravet för att få köpa en lägenhet i bostadsrättsföreningen är att man fyllt 55 år! Lägenheterna är i två plan, modernt utrustade och handikappanpassade.

Snart kan kanske mogna vuxna erbjudas boende på Rivieran i Brunna! Eller någon annanstans i kommunen. Om allt går i lås.