• Totalt mörker

Gårdagens kommunfullmäktigedebatt fördes i totalt mörker och total tystnad. För weblyssnare! Tekniken fungerade inte.

I salen var debatten också fåordig och mötet rekordkort. Halvsju började vi och kvart över åtta var vi på väg därifrån. Dock kom det av två medborgare inlämnade medborgarförslaget om hur vi förbättrar tryggheten i kommunen, att bli den stora debatten. Alla partier var uppe i debatten så och förslagsställarna genom fd polisen Christer Spjuth. Upplands-Bro har förlorat i trygghetsranking med cirka hundra placeringar vilket är alarmerande.

Alla var vi överens om att brottsligheten inte tar paus när nu polisen omorganiserar i stort sett hela sin organisation. Ännu dock inte på plats.

Vi som bor och verkar i Upplands-Bro måste samfällt verka för att det offentliga och det civila samhället inte saknar förutsättningar för att lyckas upprätthålla ett tryggt samhälle.

Nu kommer medborgarförslaget att få sitt svar av politik och förvaltning och därefter återkomma till kommunfullmäktige för avgörande och debatt.