• Upplysthet är en välkommen bristvara

I dagens morgon TV4 hölls en debatt mellan Kungsängssonen Göran Ferm, en av tretton sossar som gjorde ett upprop i DN förra söndagen, mot religiösa friskolor och Källskolans rektor Bo Nyberg. Bo var kallad till debatten i rollen som ordförande för kristna friskoleförbundet.

När debatten skulle vinnas klämde Ferm i med att Källskolan är en Livetsordskola??? Den kunskapen byggde han på att han var uppvuxen i Kungsängen och därmed var han en sanningsägare. Att det var lika fel som den som i samma syfte men i annat ämne använder begreppet massinvandring lika slarvigt, hindrade honom inte.

Den sakliga debatten bidrog Bo Nyberg med och den känslomässigt populistiska hade Färms som avsändare. Trist men vanligt av politiker som till vilket pris som helst ska vinna!

Grunden för det ”heta ämnet” med friskolor bygger förstås på upptäckten att en muslimsk friskola sorterar flickor och pojkar var för sig. Det är uselt och ska förstås stoppas med alla medel. Men att debatten nu handlar om alla friskolor med en koppling till en trosinriktning mer än trist. Kristna friskolor har genomgått granskningar sedan friskolereformen som infördes för tjugofem år sedan. Muslimska skolor är i det avseendet yngre och visst vore det konstigt om det inte också där finns barnsjukdomar som skolinspektionen kan identifiera.

Yvigheten i dagens debatt är populistisk och för tankarna till partiföreträdare på ultrahögerkanten som till vilket pris som helst vill vinna röster. Då är saklighet och upplysthet en välkommen bristvara.