• Vara mot blir ofta en snutt!

Det är något märkligt som pågår. Vid det senaste kommunfullmäktigemötet röstade moderaterna och liberalerna avslag till detaljplanen för Trädgårdsstadens åttahundra bostäder. Nu gör det ingenting i sak och exploateringsavtalen är redan påskrivna av Riksbyggen så bostäderna kommer på plats trots deras avslagsyrkande. Men det är inte lätt att hänga med för allmänheten vad de tycker. Är de mot eller för bygget?

Min slutsats är att de är emot för att det ska man vara i opposition! Men egentligen är de för, fast det kan man inte visa annat än i den protokollsanteckning som bifogats till protokollet. Att detaljplaneområdet har delats upp i tre etapper anser de vara ett problem för vem vet hur de två resterande etapperna ska se ut. Tänk om det blir för mycket och för tätt???

Ett annat sätt att se det på är att det val som stundar kan ge just dessa två partier inflytande på just den saken och borde därför gillas i allra högsta grad. Så åter till min slutsats. Det finns ingen annan mer logisk förklaring. I opposition ska man vara mot! Även sådana förslag som man själv tagit fram men inte hunnit sjösätta före maktskiftet.

Nu håller diverse tidningsartiklar på att reda ut saken genom att moderater och socialdemokrater för försvara sina ställningstaganden med var sitt citat. Mer utrymme finns inte i papperstidningarna. Så den snuttefierade artikeln visar på den brist som göder den lekstuga som beslutet om Trädgårdstaden rymmer. I opposition ska man vara mot för det förväntas och belönas. Att vara överens blir inte ens en snutteartikel.

Snart är det dags för nästa års budget i kommunfullmäktige. Lyckas man polarisera endast en procent av det totala beloppet så kan det möjligen ge en rubrik eller åtminstone en snutt med en företrädare från vardera blocket.