• Vem gör vad?

    Det finns förväntningar! Att politiker ska åstadkomma förbättringar i stort sett inom allt och åt alla förväntningar. Det är svårligen möjligt! Ett bra tips är att skilja på vad och hur. Vad som ska göras bestäms av politiker men hur det ska göras bestäms av anställda tjänstemän. Ett bra exempel är ett vägbygge. Politiker anslår medel och beslutar var vägen ska dras och vägbyggarna skapar den. Enkelt och pedagogiskt-eller hur? Men det blir svårare när en tjänsteman hamnar i onåd hos medborgaren som just fått avslag på en begäran. En telefonkontakt med en politiker kan då vara en genväg till ett nytt beslut och troligen en uppsägning från vederbörande tjänsteman.Politiker har makten att göra både rätt och fel.

    Ibland händer det också att tjänstemän missar politikens villkor. Man brukar säga att tjänstemannen eller kvinnan inte förstår hur det är att arbeta i en politikerDSC_0089styrd verksamhet. Möjligen kan det någon gång också bero på ovilja. Att det politiska beslutet ogillas och det slutar ungefär på samma sätt som när politiker gör fel.

    Det finns dock en gråzon! I den gråzonen är samtalet om vägen fram oundvikligt för att nå gemensam framgång. När politiker och tjänstemän möts i det samtalet har kommunen och dess medborgare mycket goda förutsättningar att nå sina mål.

    Upplands-Bro är inget undantag. Vi behöver dagligen påminna oss om våra olika roller och ständigt förbättra klimatet för samtal.

    Medborgarna är våra uppdragsgivare och därför är medborgardialoger nödvändiga. Det har vi bestämt att satsa på. Kom och gör din röst hörd även om du inte alltid får som du vill. Vi kommer att kalla till medborgardialoger i aktuella frågor.

    Du kan också komma med förslag till kommunens högsta beslutande organ, kommunfullmäktige. Skriv ett medborgarförslag. Vill du veta hur man gör; kontakta kommunens kundcenter. Tillsammans bygger vi det goda samhället!