• Vi har mycket att lära

Valet i USA är klart. Högoddsaren vann. Visst kan vi förfäras och vara chockade en tid men det mest konstruktiva måste ändå vara att lära.

Opinionsinstitutens trovärdighet har länge varit sjunkande och nu bekräftats icke trovärdiga. De har fyllt all media med spaltmetrar och timmar i rutan om profetior som varit mindre värda än vädergurun som säger det ska bli sol och värme hela sommaren i hela landet under juli. Av detta måste det bli något nytt!

Presidentposten har nåtts av smutskampanj och hat. Inte värdigt! Vem är han egentligen? Vad gör han nu? Vad vill han egentligen? Är han riktigt kry? Går det att läka ett tudelat USA och få ett enat folk med framtidstro och hopp?

En stark ledare!

Intervjuer har beskrivit motivet till de som röstat på affärsmannen driven av konflikter. Han är en stark ledare, har det sagts. I alla fall tycks missnöjet över tidigare presidenter och sittande för en del vara drivkraft att beskriva den oprövade affärsmannen tillräckligt för att se honom som den starka ledaren.

Det är tydligt att varken kändisar som dragplåster eller ett enormt kunskapsövertag och erfarenhet kan påverka den enskilde väljarens övertygelse vid rösttillfället om den inre övertygelsen säger något annat när rösten ska avges.