• Vi laddar för Första maj!

Ebba Busch Thor (KD)

Kristdemokraterna firar 1 maj i Uppsala med en manifestation under parollen ”Familjen först”. Vår nyvalde partiledare Ebba Busch Thor förstamajtalar.

– Kristdemokratin behövs i en tid som vår – det är övertygelsen som bär mitt politiska engagemang. En politik som ser och tar tillvara varje människas okränkbara värde, underbara olikheter och ger utrymme för alla människor att påverka sitt eget liv är kärnan i den kristna människosyn som bär vårt parti. Därför tror jag inte på politiska ovanifrånlösningar.

Vänsterregeringen vill begränsa familjernas självbestämmande. Regeringens förslag om att ytterligare tvångskvotera föräldraförsäkringen och avskaffa vårdnadsbidraget
    talar sitt tydliga språk: Mer makt åt politiker – mindre åt föräldrar. 1 maj-manifestationen för familjen brukar vara ett event som samlar många hundra deltagare varje år. Även i år åker kristdemokrater från Sollentuna för att delta i detta speciella 1-majtåg.

– Det är en viktig manifestation kring det faktum att familjen, den lilla gemenskapen, är samhällets viktigaste byggsten. Vi kristdemokrater i Sollentuna har ett fokus på föräldrarnas centrala roll både i förskola och skola och i det förebyggande arbetet. Nu gläds vi också över att vi och övriga i majoriteten har beslutat om en ny familjecentral i Edsberg, säger Magnus Ramstrand kristdemokratiskt kommunalråd i Sollentuna.

Ebba Busch Thor talar under finalmötet i Odinslund kl 14.00.