• Nu är kommunlistan klubbad!

Under måndagskvällen höll Kristdemokraterna i Vårgårda sitt årsmöte och spikade listan med kandidater i kommunvalet. För fjärde valet i rad toppas listan av Arne Olsson, ordförande i kommunfullmäktige.

– Vi har i partiet ett stort förtroende för Arne, han har genom åren visat att han är väl rotad i de kristdemokratiska värderingarna, klok och eftertänksam och ser till människan bakom besluten, säger Åsa Hallberg, gruppledare.

Arne har uppnått pensionsålder, men har inga planer på att släppa politiken utan blickar framåt och önskar ett större kristdemokratiskt inflytande i kommunpolitiken.

– Även om det är mycket som är positivt i kommunen finns givetvis mycket som behöver förbättras, där behöver politiken både att stödja och ställa krav mot förvaltningen, säger Arne och forsätter:
    – Vårgårda har gynnats väl av en stabil majoritet, och vi vill fortsätta på den vägen, med ett tydligt, borgerligt styre tillsammans med de andra allianspartierna.

I topp på listan finns också demokratiberedningens ordförande Susanna Tingbratt och Daniel Dalén, ledamot i kommunfullmäktige sedan 2006.
    – Det är ett starkt lag vi går fram med. Vi har både nya och erfarna politiker och jag ser fram emot att vi tillsammans får driva en politik för barnen, för familjerna och för Vårgårdas utveckling.
    Kristdemokraterna är ett parti som växer, och det syns inte minst på Vårgårdas kommunlista som har flera nya namn, däribland Anders Fritzon, Asklanda.

– Jag har alltid varit politiskt intresserad och nu känner jag att tiden är rätt för att satsa på det. De tre områden som ligger mig varmast om hjärtat är näringslivet, landsbygden och skolan.

Det finns en stor spridning bland kandidaterna, både geografiskt och åldersmässigt. Yngst på listan är Hugo Edelgård, 18 år.

– Hur vi ska engagera ungdomar är något vi i demokratiberedningen har arbetat med under året, berättar Susanna Tingbratt, Ett första steg är att ge dem ett förtroende. Vi är oerhört glada att Hugo vill berika vårt gäng och vi hoppas kunna engagera fler ungdomar under mandatperioden. Framtiden måste börja byggas nu.

Kristdemokraterna vill prioritera välfärden och kärnverksamheten ekonomiskt och fortsätta driva på för blandad bebyggelse där även större tomter för villabebyggelse tas fram i tätort såväl som på landsbygd.

– Vi måste tänka på vilkas pengar det är vi hanterar och använda de gemensamma resurserna där de behövs, men också se till att den kommunala servicen kommer alla till del i så stor utsträckning som möjligt.

– Att hela kommunen ska leva kan kännas som en uttjatad klyscha, men ack så viktigt för politiken att ta i beaktning. En av partiets styrkor är den breda, geografiska, spridningen med representater från många delar av kommunen som kan se utmaningarna på olika håll.

Under årsmötet valdes Åsa Hallberg till ordförande och Susanna Tingbratt till vice ordförande. Inbjuden till årsmötet var även Stefan Svensson, regionrådskandidat som berättade om de framsteg som gjorts inom sjukvården under en 20-årsperiod men även de utmaningar vi har att hantera, där han ser vårdköerna som kanske den främsta. Om KD:s valfråga att avskaffa regionernas ansvar för sjukvården säger han:

– Ja, vi vill låta staten ta ansvar för sjukvården men fram tills dess det blir verklighet ska vi fortsätta att vårda patienter.

1. Arne Olsson
    2. Susanna Tingbratt