• Nu kan pensionärer ta bussen till Järvafältet

Bögs gård på Järvafältet. Foto: Udo Schröter/Wikimedia Commons

Kristdemokraterna och övriga majoriteten i Sollentuna kommun har beslutat att stödja en ny buss för att hjälpa människor att ta sig till vacker natur i vår närhet. Under fem onsdagar, med start den 27 augusti, kan du som pensionär ta en buss mellan Edsvik, Sollentuna centrum och Bögs Gård på Järvafältet.

På initiativ av pensionärsorganisationerna i Sollentuna startar nu Sollentuna kommun en lokal busslinje mellan Edsvik, Sollentuna Centrum och Järvafältet. Busslinjen är ett pilotprojekt som kommer att pågå under fem onsdagar i syfte att knyta ihop Edsvik med Bögs Gård och öka tillgängligheten till Järvafältet.

Varmt välkommen att följa med på premiärturen den 27 augusti då även lokala politiker är på plats. Bussen avgår från Edsvik kl. 11.00 och från Sollentuna Centrum kl. 11.10. (Anmäl dig till ingrid.roman@sollentuna.se)

Magnus Ramstrand. Foto: Michael Folmer– Vi inom majoriteten tycker att det är ett intressant pilotprojekt vi nu tillsammans med pensionärsorganisationerna lanserar för att knyta ihop Edsvik med Järvafältet. Blir detta en succé får vi utvärdera och se hur vi går vidare, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

De onsdagar som är aktuella är förutom den 27 augusti också 3, 10, 17 och 24 september. Priset för turen är 20 kronor.

– Våra pensionärer kom med idén och det är självklart att vi stödjer en så god tanke. Det gör det möjligt för många äldre som har svårt att uppleva naturen att göra det under några, förhoppningsvis, sköna höstdagar, säger Björn Karlsson (M), ordförande i Sollentuna pensionärsråd (KPR).

Arrangörer är RPG, Riksförbundet Pensionärsgemenskap, PRO, Pensionärernas riksorganisation och SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Bussturerna genomförs av med stöd av Sollentuna kommun.