Nu satsar vi på spontanfotboll för barn och unga i Sollentuna

Magnus Ramstrand (KD), till vänster, med företrädare för Drive in-fotboll.Från och med i höst erbjuds barn och ungdomar i Sollentuna att delta i spontanfotboll på kvällar och helger under ledning av etablerade fotbollsledare.

Drive-in fotboll är ett socialt projekt med syfte att skapa möjligheter till spontanidrott, integration och positiva möten mellan unga och vuxna utan att kräva medlemskap i en idrottsförening. Projektet, som anläggningsföretaget SVEAB är initiativtagare till, är ett samarbete mellan SVEAB, kommunen, Djurgårdsandan och Sollentuna Fotbollsklubb för att ge ungdomar i Sollentuna en meningsfull fritid med motion och god gemenskap.

– SVEAB vill på detta sätt skapa förutsättningar för fler ungdomar att ägna sig åt spontanidrott under ordnade former. Vi vill skapa detta i den närmiljön vi verkar. Drive-in-fotboll är ett sätt för SVEAB att ta ansvar i den omgivning vi finns, och på det sättet synas i detta sammanhang, säger Tobias Andersson VD för SVEAB och initiativtagare till projektet.

Ungdomarna ska själva bestämma spelreglerna för hur matcher och träningar ska gå till utifrån värdeorden ”glädje, värdighet och respekt”. Äldre ungdomar och vuxna med lokal förankring kommer även att erbjudas en ledarutbildning för att själva utvecklas som tränare och ledare på träningspassen.

– Med Drive-in fotbollen vi vill erbjuda alla ungdomar, oavsett social bakgrund en spontan gemenskap och möjligheten att röra på sig, säger Magnus Ramstrand (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden samt brottsförebyggande rådet. Det är också ett utmärkt exempel på bra samverkan mellan kommunen och företag och föreningsliv.

Drive-in fotboll bedrivs sedan 2006 då Djurgården IF startade verksamheten i Alby, sedan dess har verksamhet etablerats i Spånga, Tensta, Rinkeby och Kista.

– Vi har i samarbete med Botkyrka kommun och Stadsdelsförvaltningarna i Järvaområdet bedrivit Drive-In-Fotboll sedan 2006 med väldigt goda erfarenheter. En av de största framgångsfaktorerna i detta spontanidrottsprojekt är att skapa en tydlig lokal förankring där rekryteringen av ungdomar som vill ta ansvar för sitt eget närområde är en viktig strategi för att kunna vara långsiktig. Att sedan utbilda dessa ungdomar inom bland annat ledarskap ger dom en bra plattform att utvecklas som både ledare och människa, vilket vi ser som en förutsättning för att kunna påverka och vara delaktig, säger Johan Wilny, projektledare Drive-In-Fotboll, Djurgårdsandan. Målet är att Drive-in fotbollen ska bli en permanent verksamhet i Sollentuna.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti