• Rörelse på recept för Sollentunas skolbarn

Carlos Romero (KD)– Beslutet att skriva ut rörelse på recept ligger väl i linje med den politik Kristdemokraterna driver. Vi har i vårt valmanifest sagt att vi vill ha 100 mer timmar idrott och hälsa i grundskolan. Om man mår bra så presterar man också bättre.

Det säger Carlos Romero (KD), ledamot i Barn- och ungdomsnämnden. Skolsköterskorna i Sollentuna har sedan januari 2013 kunnat skriva ut rörelse och motion på recept till elever i skolan. Tack vare Sollentunas erfarenheter och goda förutsättningar bjuder Stockholms läns landsting nu in till ett samarbete för att utveckla elevhälsoarbetet ytterligare.

Företeelsen heter Fysisk aktivitet på recept – FaR – och erbjuds elever som behöver motiveras och uppmuntras till en ökad fysisk aktivitet. Det är skolsköterskan på skolan som kan skriva ut ”receptet”, vilket kan bestå av promenad 30 minuter tre gånger i veckan, att cykla till skolan eller att delta i gruppträning.

Tack vare Sollentunas erfarenheter och goda förutsättningar bjuder nu Stockholms läns landsting in kommunen till ett samarbete med Stockholms Idrottsförbund och Gymnastik- och Idrottshögskolan, för att utveckla elevhälsoarbetet genom FaR. Erbjudandet består av ekonomiska medel, men även utbildningar av till exempel skolsköterskor och metodutveckling.

– Kopplingen mellan elevernas hälsa och deras studieresultat är mycket tydlig. Forskning visar att elever som mår bra fysiskt och psykiskt klarar skolan bättre. FaR är ytterligare ett sätt för oss att öka möjligheterna för våra elever, Daniel Broman, förvaltningschef på barn- och utbildningskontoret.

Dans och boxning på schemat

I FaR är själva motionsaktiviteten en del av ett sammanhang som inkluderar samtal för både elev och föräldrar med skolsköterska, skolläkare och dietist. Reaktionerna på FaR är mycket positiva, från såväl elever som föräldrar.

För gruppträning för elever mellan 8 och 13 år samarbetar Sollentuna kommun med Friskis & Svettis i Sollentuna. Träningen är upplagd som en kurs med åtta kurstillfällen där varje tillfälle erbjuder olika typer av träning, så som dans, boxning, konditionsträning, men även samtal om kost och livsstil.

Samarbetsprojektet med Stockholms läns landsting ger nu Sollentuna möjligheter att även utöka samarbetet med fler lokala föreningar som kan innebära fler motionsalternativ, exempelvis simning.