Politiker svarade på frågor på Ungdomens dag

Förra veckan arrangerade Sollentunas ungdomsråd Ungdomens dag på Arena Satelliten. Temat var sociala medier. Dagen avslutades med att två politiker svarade på frågor.

Sonia Lunnergård från Kristdemokraterna (mitten) och andra politiker grillades på Ungdomens dag.Under dagen fick skolungdomarna bland annat lyssna på föreläsningar om näthat men också om hur man kan sprida sitt budskap och bli känd över nätet. På eftermiddagen var det dags för Heta stolen, då Sonia Lunnergård (KD) och Rickard Truedsson (M) fick svara på frågor från ungdomarna. Skolfrågorna var förstås ett intressant ämne:

– Vi politiker har satt upp tre mål för skolan, att ni ska vara bäst i Sverige, att ingen ska vara mobbad och att alla elever ska bli godkända, sa Rickard Truedsson och fortsatte:

– Och det är ni som får det att hända. Vi tillsätter pengar men det är ni tillsammans med lärare och rektorer som är experter på skolan.

Sonia Lunnergård förklarade att hon blev politiker för att hon upptäckte saker som hon ville förändra.

– Jag tänkte då att jag skulle gå med i ett parti för det är ett bra sätt att kunna förändra. Om man inte vill gå med i ett parti kan man i stället höra av sig med frågor och synpunkter. Allt får man kanske inte igenom men det går att påverka.

En annan fråga var om det gick att göra en större fotbollsplan vid Malmvägen.

– Det är en fråga för kultur- och fritidsnämnden så jag föreslår att ni mejlar dem och frågar, sa Sonia Lunnergård.

Hon efterlyste större kontakt mellan ungdomar och politiker.

– Jag tycker att ni ska ta mer kontakt med politikerna. Det är inte farligt.

Rickard Truedsson poängterade att vi lever i en demokrati och där är alla människor och deras åsikter lika viktiga.

Nyheten finns också att läsa på Sollentuna kommuns webbsida.

Varmt välkommen som medlem i KD

Dina KD-politiker kommer
att jobba hårt för Ditt bästa

Förtroendet för Ebba har tredubblats

3373 sollentunabor gav oss sitt förtroende och stöd i kommunvalet.

Valrörelsen inför slutspurten

Välj KD den 9 september för familj, trygghet, seniorer, aktiv fritid

KD-kandidater till fullmäktige som jobbar för Ditt bästa

KD är barnens, familjens och de äldres parti