• För ett mer tillgängligt Solna

Visste du att Solna rankas som Sveriges tionde mest tillgängliga kommun? Idag uppmärksammas internationella funktionshinderdagen, som riktar fokus på problem och lösningar som berör personer med funktionshinder.

Ett problem i vardagen kan vara tillgänglighet. Enligt Humanas ranking är Solna den tionde bästa tillgänglighetskommunen i hela landet!

Vi jobbar för att bli ännu mer tillgängliga för Solnabor med funktionshinder. I vår budget för 2022 fick kommunstyrelsen i uppdrag att tillsammans med tekniska nämnden, rådet för funktionshinder och pensionärsrådet göra en tillgänglighetsinventering och märkning av stadens lokaler. Inventeringen kommer att publiceras på stadens hemsida.

– Jag är glad över att det kommer göras en tillgänglighetsmärkning av stadens lokaler! Tillgänglighet är jätteviktigt. Det handlar om möjligheten att kunna röra sig fritt, delta och verka i samhället, säger Alexandra Andreescu (KD), ledamot i rådet för funktionshinderfrågor.