• Beslut för med sig ansvar: Replik (V) om hemtjänst

    I en insändare i Mitti menade Vänsterpartiet att Solnas blågröna styre backar fuskande hemtjänstföretag. Du som inte har fått tag i dagens papperstidning kan läsa vårt svar här nedan.


    Vänsterpartiet anklagar det blågröna styret för att se mellan fingrarna och låta fuskande utförare bedriva hemtjänstverksamhet i Solna. En allvarlig beskyllning utan verklighetsanknytning!

    Enklare vardags påtalade fusk har ägt rum i andra Stockholmskommuner. I Solna har vi upptäckt varken fusk eller missförhållanden inom hemtjänsten, inte heller gällande Enklare vardag. Därför har vi inte heller haft någon saklig grund att agera. Vi säger upp utförare om de har brustit hos oss, inte någon annanstans. Det handlar om rättssäkerhet.

    Vänsterpartiet tycker att vi inte har letat tillräckligt noga. Det är ett fräckt påhopp på våra opolitiska och professionella tjänstemän. Det är även felaktigt att tala om ”Solnas granskning” som om det endast har skett en enda. Stadens omvårdnadsförvaltning genomför kontinuerliga, rigorösa och omfattande uppföljningar i form av anmälda och oanmälda besök, enkätundersökningar bland kunder, stickprovskontroller på personalakter, dokumentationsgranskning samt intervjuer med ledning och medarbetare. Vi har därför en bra insyn i utförarnas verksamheter genom våra systematiska avtalsuppföljningar som uppvisar väldigt goda resultat.

    I Solna kan de äldre fritt välja hemtjänstutförare, såväl bland de privata som de kommunala. Men Vänsterpartiet tycker inte om valfrihet. Att välja fritt innebär att man också kan byta utförare om man inte är nöjd. Av alla stadens brukare är 87 procent nöjda med sin hemtjänst; bland de med privat hemtjänst är 84 procent nöjda. Dessa siffror har Vänsterpartiet mycket bra koll på men vågar inte ta upp i sin argumentation.

    En sak är vi eniga om: vi ska inte ha oseriösa utförare i välfärden i Solna. Men här tar vårt samförstånd slut. Till skillnad från Vänsterpartiet förstår vi i den styrande majoriteten att beslut för med sig ansvar och alltid måste bygga på saklig grund. Att IVO för några veckor sedan drog in Enklare vardags tillstånd var en saklig grund för att säga upp avtalet. Det är att ta ansvar!

    Nataliya Hulusjö, ordförande i omvårdnadsnämnden