• Bevara Solnas dagmammor!

I en statlig utredning beställd av S/MP-regeringen föreslås nu etableringsstopp av nya familjedaghem!

Vi kristdemokrater är djupt kritiska till förslaget som skulle slå hårt mot barn som av olika anledningar mår bättre i en mindre grupp i en hemlik miljö. Vi kristdemokrater vill tvärt emot S/MP-regeringens förslag på etableringsstopp införa en skyldighet för kommunerna att erbjuda familjedaghem för de föräldrar som så önskar. Genom kvalitetskrav och tillsyn säkerställer vi att kompetensen, inte minst för att främja språkutvecklingen, finns inom omsorgen.

För oss är alternativen inom barnomsorgen viktiga – därför att varje familj och barn är olika, med olika behov. Vi är därför glada att det i Solna finns tio dagmammor som erbjuder pedagogisk omsorg i hemmamiljö.

Barnets föräldrar känner barnet allra bäst och vet vad det behöver och mår bra av. Vi kristdemokrater vill därför fortsatt att föräldrar har rätt att välja omsorgsform för sina barn. Stärk föräldrarna, förbättra valmöjligheterna och sätt stopp för avarterna, men ta inte bort ett uppskattat komplement till förskolans ibland överbefolkade barngrupper!

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna