• Gratulationer till H.M. Drottning Silvia på födelsedagen

Idag den 23 december fyller H.M. Drottning Silvia 77 år.

På Drottningens initiativ grundades stiftelsen Silviahemmet 1996. Stiftelsen främjar forskning och utbildning och i samarbete med Sophiahemmets Högskola och Karolinska Institutet bedrivs stora utbildningssatsningar inom hälso- och sjukvården och demensvård.

I Sverige lever 130 000-150 000 människor med en demenssjukdom. Drygt 25 000 insjuknar varje år. Demenssjukdom är en folksjukdom som blir allt vanligare.

Silviahemmet har varit verksamma i 25 år och spridit kunskap om demenssjukdom med målet högsta möjliga livskvalitet för personer som lever med demens och deras anhöriga. Drottningens genuina drivkraft är mycket beundransvärd och med sitt initiativ har hon hjälpt till att öka kunskapen kring demenssjukdomar.

Bilden är från Drottningens besök på Skoga äldreboende i Solna år 2017, i samband med att det Silviacertifierades.

Kristdemokraterna i Solna sänder stora gratulationer till H.M. Drottning Silvia på födelsedagen.