• I Sverige lägger vi stor vikt på att hjälpa andra

”Delad glädje är dubbel glädje” är ett väl erkänt uttryck. Modern forskning visar att människor som på regelbunden basis hjälper sina medmänniskor utan tvekan är de lyckligaste. Det spelar ingen roll om man hjälper andra i organiserad form, eller gör gott i vardagen på egen hand. Det är känslan av att kunna hjälpa andra som gör en lycklig. Rakt och enkelt!

Tvärt emot vad många tror så är Sverige ett land med exceptionellt stort ideellt engagemang. Mer än hälften av alla vuxna i Sverige ägnar sig åt någon form av ideellt engagemang, de flesta inom idrottsrörelsen eller inom organisationer med social inriktning. Visst är det fantastiskt att så många, trots det så kallade ”livspusslets” utmaningar, är beredda att satsa på att göra något ideellt för andra?

Ett frivilligengagemang som det vi har i Solna är själva grunden till det medmänskliga och sammanhållna samhälle som vi alla i grund och botten eftersträvar och håller som ideal. Ett samhälle där människor bryr sig om varandra och känner tillit.

Det finns gott om gott om bra organisationer att stödja här i Solna för dig som känner att du har möjlighet att bidra med kompetens, tid eller pengar till glädje för andra. Solna har aktiva pensionärsföreningar med ett brett utbud av aktiviteter; det finns religiösa församlingar och invandrarföreningar; Röda Korset gör ett fantastiskt arbete på många plan; hembygds- idrotts- eller kulturföreningar är andra organisationer där frivilligarbetet är själva grunden för verksamheten.

Solnas Väntjänst utgör ett gott exempel på hur stadens förvaltningar och ideella aktörer kan samverka för att ge människor möjlighet att mötas för ömsesidigt utbyte. Den som har några timmar över kan höra av sig dit, och så skapas kontakt med någon som anmält att den skulle uppskatta ett besök. Mer om Väntjänsten finns att läsa i detta nummer av Äldre i Solna, som jag hoppas kan inspirera er att se att det finns mycket vi alla kan göra för varandra genom att både ge och ta emot medmänskligt engagemang.

Som vanligt vill jag uppmana er att höra av er till mig om ni har synpunkter på stort som smått som ni tycker kan göras bättre i Solna!

Malin Appelgren, Ordförande i omvårdnadsnämnden