• Internationella Alzheimerdagen

Varje år insjuknar upp till 25 000 personer i demens, vilket motsvarar en medelstor kommun. Idag lider runt 150 000 svenskar av demens, vars vanligaste form är Alzheimers.

I takt med att medellivslängden har stigit har demensdiagnoserna ökat. Men demens bör inte ses som en del av det naturliga åldrandet, som man trodde förr. Istället är det en växande folksjukdom och en av våra största hälsoutmaningar. I Solna jobbar vi intensivt mot demenspå flera fronter.

Hela personalstyrkan demensutbildad
    Vi har silviacertifierat alla Solnas äldreboenden. Det innebär att all personal, från undersköterskor till vaktmästare till chefer, har fått en särskild utbildning inom demensvård. Personer med demenssjukdom kan ofta vara svåra att bemöta. Silviacertifieringen möjliggör att anställda bidrar till högsta möjliga livskvalitet för den demenssjuke.

Evidens- och forskningsbaserade kvalitetsregister
    För att systematiskt lära oss av erfarenheter från hela landet använder sig Solna av kvalitetsregistret för personer med beteendemässiga och psykiska symtom vid demens (BPSD). Det hjälper omsorgspersonalen att individanpassa bemötandet och därmed minska symtomen och lidandet för personer med demenssjukdom. Ofta kan aktiviteter ersätta psykofarmaka – något som både den demenssjuke som personalen mår bättre av.

Stöd till anhöriga i en svår situation
    Solnas anhörig- och demensteam stöttar både de med demenssjukdom och deras anhöriga. Bland annat organiserar teamet träffar för personer som nyligen fått en demensdiagnos, samtalsgrupper för personer med demens och deras anhöriga, stödsamtal, och utbildningsinsatser. Genom att träffas med personer i liknande situation bryts ensamheten och demensdiagnosen avstigmatiseras, som annars kan vara ett väldigt tabubelagd.

Demens och Alzheimers berör oss alla, för att alla känner vi någon som har en demensdiagnos. I Solna arbetar vi aktivt för att göra vår del för ett demensvänligt samhälle.

Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i Omvårdnadsnämnden