• Kommunfullmäktige ikväll: 170 miljoner kronor till skolan

Ikväll fattar kommunfullmäktige beslut om den blågröna majoritetens satsning på en skolupprustningsfond på 170 miljoner kr.

Efter stadens färdiga åtaganden inom Arenastadens uppbyggnad kvarstår stora medel som nu tillsammans med ett ytterligare tillskott på drygt 33 miljoner kr ska utgöra en skolupprustningsfond. Skolupprustningsfonden innebär en fyrdubbling av investeringsbudgeten som riktas till just skollokaler.

Fondens pengar öronmärks i samband med behandlingen av årsredovisning för 2020 till att säkra omstruktureringen, ombyggnaden och upprustningen av Solnas skollokaler.

– Vi vill att alla Solnas elever ska erbjudas en trygg och säker studiemiljö och det ställer krav på fräscha och moderna skollokaler. Med skolupprustningsfondens tillskott har vi nu mer än goda förutsättningar för att rusta upp och skapa moderna, snygga och trygga skollokaler, säger Samuel Klippfalk, kommunalråd (KD).

🍿 Häng med på kvällens kommunfullmäktige: https://play.quickchannel.com/play/wftyk6