• Kunskapsregister ökar livskvalitet

Demokratin ska fungera även i extraordinära tider. Igår tog Omvårdnadsnämnden ett viktigt beslut för att säkra Solnas fortsatt goda vård och omsorg.

– I Solna arbetar vi utifrån kunskap och evidensbaserad forskning. Sedan flera år är kvalitetsregister som BPSD, Senior alert och Svenska palliativregistret av stor betydelse för att vi ska kunna leverera livskvalitet till våra äldre, säger Nataliya Hulusjö, ordförande i Omvårdnadsnämnden.

BPSD-registret är ett kvalitetsregister för personer med beteendemässiga och psykiska symtom vid demens. Sjukdomen yttrar sig helt olika för olika personer. Man kan t.ex. hallucinera, bli aggressiv, känna oro eller apati. Symtomen är svåra att bemöta och försämrar livskvalitet för såväl drabbad som närstående.

Med stöd av BPSD-registret bestäms hur personen ska behandlas utifrån sina behov. Det kan t.ex. handla om att definiera hur man bäst bemöter personen. I registret finns många goda exempel som är till stor hjälp för personalen inom vård och omsorg.

Ett exempel: En man på ett boende hittar inte sin bil, och blir därför aggressiv och högljudd. Dagligen får han olika svar från personalen, och blir dessutom frustrerad och orolig. Med stöd av registret bestämmer personalen att alltid svara likadant på mannens frågor, nämligen: ”Din bil är på verkstan.” Fem månader senare är mannen inte längre orolig och mår mycket bättre.