• Solna inför registerutdrag för en tryggare äldreomsorg

Solna har beslutat att införa krav på utdrag ur belastnings- och misstankesregistret vid nyanställning för att undvika att personer som tidigare begått brott mot äldre anställs inom äldreomsorgen. ”De äldres trygghet kommer främst. Därför är det viktigt att visa att det gäller nolltolerans mot den här typen av brottslighet” säger Malin Appelgren (KD), kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden.

Solna kräver nu att personal inom äldreomsorgen vid nyanställning ska lämna utdrag ur belastnings- och misstankesregistret. Utdraget får max vara sex månader gammalt och ska uppvisas för staden vid efterfrågan. Detta står klart sedan omvårdnadsnämnden under tisdagen beslutat om reviderat förfrågningsunderlag för upphandling av hemtjänst enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). Utdragen införs för att undvika att ohederliga personer anställs och för att åstadkomma en tryggare äldreomsorg:

– Tusentals äldre utsätts varje år för stölder inom hemtjänsten och äldreomsorgen. Det är fullständigt oacceptabelt. Registerutdragen införs nu för att hindra att ohederliga personer som tidigare begått brott mot äldre anställs i Solnas äldreomsorg, säger Malin Appelgren.

– Äldreomsorgen i Solna ska kännetecknas av god kvalitet och stadens äldre förtjänar att bemötas med värdighet och respekt. Ett mer ovärdigt och respektlöst bemötande än att nedlåta sig till att stjäla från särskilt utsatta äldre får man dock leta efter. De äldres trygghet och välmående kommer främst och därför är det viktigt att visa att det gäller nolltolerans mot den här typen av brottslighet, avslutar Malin Appelgren.

För mer information:

Malin Appelgren (KD), Kommunalråd