• Solnas lärare ska vara ledare

Kristdemokraterna i Solna menar att grunden till en framgångsrik skola där eleverna lär sig för livet och får möjlighet att utveckla sin person och potential är duktiga lärare, ordning och reda i klassrummet och föräldrar som ser till att eleverna gör sitt bästa och tar ansvar för studierna.

Solna stad ska se till att erbjuda riktigt duktiga lärare som klarar av att motivera och stimulera eleverna till kunskap, men som också klarar av att hålla ordning och reda i klassrummet. Solnas lärare måste vara auktoriteter och för det krävs inte bara omfattande ämneskunskap utan också en förmåga att leda klassen framåt.

Alliansen i Solna vill locka duktiga lärare till vår stad genom höjda lärarlöner, fler karriärtjänster och också genom att rensa bland lärarnas administrativa uppgifter, men Kristdemokraterna vill också satsa på kommunens befintliga lärare. Dagens lärarutbildning innehåller alltför lite av utbildning i ledarskap och konflikthantering och därför går vi till val på att Solnas lärare ska erbjudas vidareutbildning i just ledarskap och konflikthantering. Om vårt förslag blir verklighet ges Solnas lärare bättre förutsättningar att vara lärare, dvs. vuxna förebilder och ledare som kan få eleverna att tro på sig själva och känna lust inför att söka ny kunskap och förverkliga livsdrömmar, men som också kan få dem att följa skolans ordningsregler och bemöta sina medmänniskor med respekt. Detta skulle innebära ett viktigt steg mot vår ambition om en skola med bättre ordning och kunskap i fokus.

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad