• 🚊 💾 Var tredje plankar i Göteborg – ska Stockholm göra samma misstag?

    I Göteborg plankar var tredje resenÀr pÄ spÄrvagnen. Det har gÄtt sÄ lÄngt att det blivit socialt accepterat, en utveckling vi inte vill se i Stockholm. Trots detta vÀljer Region Stockholms vÀnsterstyre att inleda ett experiment pÄ NÀckrosens tunnelbanestation, dÀr spÀrrarna ska stÄ öppna i ett helt Är. ResenÀrerna förvÀntas i stÀllet blippa sin biljett i en automat. FuskÄkandet lÀr öka och intÀkterna minska.

    Experimentet i sig vÀntas kosta skattebetalarna nÀrmare en halv miljon kronor. Men den stora frÄgan ligger inte dÀr utan i hur stort intÀktsbortfallet blir.

    Liknande försök vid Slussen 2004 resulterade i förlorade intĂ€kter pĂ„ 6,1 miljoner kronor. Under pandemin, nĂ€r biljettkontroller pausades, ökade fuskĂ„kandet med hela 70 procent. Erfarenheten Ă€r tydlig – lĂ€ttare regler leder till mer fusk.

    Samtidigt har det gÄtt fÄ förbi hur styret i Region Stockholm genomfört historiska nedskÀrningar i busstrafiken. Var sjÀtte busslinje i innerstan har dragits in, och i flera kommuner har turer försvunnit. I Solna har till exempel borttagandet av buss 57 till Frösunda skapat enorm frustration.

    Vi kristdemokrater menar att vÀnsterstyret i Regionen prioriterar helt fel. Vi sÀger nej till spÀrrfria stationer och ja till fler bussar.

    Karl Henriksson (KD), gruppledare trafiknÀmnden Region Stockholm

    Samuel Klippfalk (KD), oppositionsrÄd Solna

    Daniel Wiström (KD), oppositionsrÄd Sundbyberg